Kuva: Fotolia

Mainokset ovat todellakin haitallisia lapsille - katso, miten muksut näkevät ne

24.11.2015 17:15 - Senni Loikala

Tutkimuksen mukaan lapset ja nuoret eivät monesti erota mainosta muusta sisällöstä.

Lähes 70 prosenttia 12-15-vuotiaista ei erota selvästi sponsoroitua mainosta Googlen tai muun hakukoneen tavallisesta hakutuloksesta. Nuoret ja lapset eivät aina erota mainosta, vaikka se olisi erotettu muusta sisällöstä oranssilla laatikolla. Näin ollen he näkevät mainokset luotettavana tietolähteenä.

Tämä selviää tuoreesta brittitutkimuksesta, jossa selvitettiin lasten ja nuorten käsitystä median luotettavuudesta.

Netinkäyttäjät yhä nuorempia

Nuorista lähes 20 prosenttia uskoo, että satunnainen nettisisältö olisi aina paikkansapitävää. Mitä nuorempia lapset ovat, sitä todennäköisemmin he pitävät kaikkea sisältöä verkossa totena.

Nykyään lapset ja nuoret käyttävät nettisisältöjä yhä varhaisemmasta iästä lähtien. Tutkimuksen mukaan ei ole poikkeuksellista, että jo viisivuotias omistaa älypuhelimen.

Näin ollen mainokset voivat olla haitallisia lapsille ja nuorille, koska he saattavat pitää niiden sanomaa totuutena.

Lähde: Clapway

Kilpailut

Uusimmat