Uusi Tallinnan laiva pian neitsytmatkalle - alus poikkeaa edeltäjästään merkittävästi
Vuoden 2017 tammikuun lopulla Itämerellä liikennöi uusi risteilyalus Helsinki-Tallinna-väliä. Laivan kyljessä lukee: ”Tallink Megastar”, ja alus korvaa vuosia samaa reittiä liikennöineen Superstarin.
Megastar-aluksen rakennusprojektissa on edetty loppumetreille saakka. Laiva laskettiin vesille viime kesänä, jolloin sen kummi, entinen presidentti Tarja Halonen kastoi aluksen. Jäljellä on sisustuksen viimeistelyä ja koeajojen tekemistä, ennen kuin matkustajat pääsevät laivan neitsytmatkalle.
Tallink Silja Oy:n viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo, että uusi alus on edeltäjäänsä ympäristöystävällisempi. Maakaasulla toimivasta Megastarista syntyy aiempaa vähemmän melua ja pakokaasupäästöjä. Laiva poikkeaa edeltäjistään myös monella muulla tavalla, joista esittelemme merkittävimmät alla.
Massiivinen koko
Megastar on omalaatuinen pika-alus Helsinki-Tallinna-reitillä valtavan kokonsa ansiosta. 212-metriseen alukseen mahtuu 2800 matkustajaa, mutta suuri matkustajamäärä ei Nöjdin mukaan tarkoita sitä, että aluksella oleskeltaisiin kuin sillit purkissa.
- Matkustajatiloja on 60 prosenttia enemmän kuin nykyisissä pikalaivoissamme. Tämä tarkoittaa paljon enemmän istumapaikkoja, kauppoja, ravintoloita ja muita palveluita, Nöjd kertoo.
Uutta risteilyalusta suunniteltaessa on huomioitu myös matkustajat, jotka ottavat laivalle autonsa mukaan.
- Suurena erona moniin muihin laivoihin on se, että rahti- ja henkilöautot tulevat eri reittiä alukselle. Näin ollen automatkustajien ei tarvitse kulkea rekkojen seassa autokannella.
Vaikka laivan koko on massiivinen, löytyy sieltä ainoastaan 47 hyttiä. Koska matkustusaika on vain kaksi tuntia, ei hyteille ole odotettavissa suurta kysyntää.
Shoppailijalle lisää vaihtoehtoja
Megastar-alukselle avataan poikkeuksellisen suuri myymälä, joka tulee toimimaan kahdessa eri kerroksessa. Uuden laivan myymälä tulee olemaan peräti 40 prosenttia suurempi kuin Superstarilla.
- Laivan valtavan koon ansiosta tuotevalikoima on laajempi ja kattavampi kuin muilla laivoillamme. Sieltä tulee löytymään aiempaa enemmän esimerkiksi vaatteita, kosmetiikkaa, alkoholia ja makeisia, tuumaa Nöjd.
Ei ollenkaan pelastusveneitä
Megastar-aluksella ei ole lainkaan pelastusveneitä, vaan ainoastaan pelastuslauttoja. Hätätilanteita varten laivaan on kehitetty erilaisia turvallisuusjärjestelmiä, joiden ansiosta laiva pystyy jatkamaan liikkumista.
- Laiva on rakennettu niin, että jos siellä jotakin tapahtuisi, niin alus ei mene toimintakyvyttömäksi. Siellä on käytössä paljon kahdennettuja järjestelmiä, eli aina on olemassa varajärjestelmä, joka lähtee käyntiin ja jonka avulla laiva pystyy liikkumaan lähimpään turvalliseen paikkaan, Nöjd selvittää.
Pelastuslauttoihin turvautuminen on äärimmäisen epätodennäköistä, jos Megastar syystä tai toisesta joutuisi merihätään.
- Periaatteena on, ettei laivamatkustajia evakuoida esimerkiksi myrskyävään mereen. Sen sijaan tarkoituksena on, että evakuoiminen tapahtuisi turvallisesti satamassa. Megastarilla on käytössä niin sanottu "safe return to port" -järjestelmä, eli laiva pystyy tilanteessa kuin tilanteessa palaamaan turvallisesti satamaan.
Lue myös: Maailman suurin risteilyalus valmis neitsytmatkalle - katso hulppeat kuvat
Lue myös: Melojat löysivät 110 vuotta vanhan aavelaivan - Kelluu yhä