Lentokoneiden ikkunat vaihdettiin neliönmuotoisista pyöreiksi - tiedätkö syyn?
1950-luvulla matkustajia alkoi kuljettaa ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone, joka kantoi nimeä De Havilland Comet.
Vuonna 1953 kone joutui kahteen lento-onnettomuuteen, joiden seurauksena 53 ihmistä menehtyi. Tapaturmien syyksi vahvistettiin aluksen neliönmuotoiset ikkunat.
Jos lentokoneessa on neliönmuotoiset ikkunat, on jokaisessa lasissa myös neljä heikkoa kohtaa. Ikkuna särkyy helpommin jostakin neljästä kulmasta, jos ikkuna joutuu koetukselle esimerkiksi ilmanpaineen muuttuessa.
Näin ollen lentokoneissa on pyöreät ikkunat, jotta särkymisen riski ollaan saatu minimoitua.
Lue myös: Suunnistaminen paikasta toiseen helpottui - ohjeiden antamiseen yksi oikea tapa
Lähde: Independent
Kilpailut
Uusimmat
Tässä ovat tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaat
Toholammilta löydetty vainaja on todennäköisesti Pyhäjärveltä kadonnut mies
Tutkimus: Veronmaksu koetaan kansalaisvelvollisuutena - käyttökohteet aiheuttavat kritiikkiä
Ensi vuosi räjäyttää pankin arkivapaiden osalta - näin monta arkivapaapäivää vuoteen mahtuu
Nämä ovat suomalaisten luotetuimmat yritykset - ja nämä vähiten luotetut
Näytä lisää