Lentokoneiden ikkunat vaihdettiin neliönmuotoisista pyöreiksi - tiedätkö syyn?
1950-luvulla matkustajia alkoi kuljettaa ensimmäinen kaupallinen suihkumatkustajakone, joka kantoi nimeä De Havilland Comet.
Vuonna 1953 kone joutui kahteen lento-onnettomuuteen, joiden seurauksena 53 ihmistä menehtyi. Tapaturmien syyksi vahvistettiin aluksen neliönmuotoiset ikkunat.
Jos lentokoneessa on neliönmuotoiset ikkunat, on jokaisessa lasissa myös neljä heikkoa kohtaa. Ikkuna särkyy helpommin jostakin neljästä kulmasta, jos ikkuna joutuu koetukselle esimerkiksi ilmanpaineen muuttuessa.
Näin ollen lentokoneissa on pyöreät ikkunat, jotta särkymisen riski ollaan saatu minimoitua.
Lue myös: Suunnistaminen paikasta toiseen helpottui - ohjeiden antamiseen yksi oikea tapa
Lähde: Independent
Kilpailut
Uusimmat
Donald Trump uhitteli haluavansa Grönlannin osaksi Yhdysvaltoja
Tuomaan Markkinat teki kävijäennätyksen - myydyin ruokatuote ei yllätä
Kansanedustaja Antti Kangas sai sairauslomaa uupumuksen vuoksi
Työttömien määrä kipuaa yhä korkeammalle - luku kasvanut vuodentakaisesta kymmenillätuhansilla
Suomen väkiluku jatkoi kasvamistaan maahanmuuton ansiosta - syntyvyys edelleen matalaa
Näytä lisää