Kuva: Halla Halla

Suomalaisnaiset aikovat valloittaa maailman bikineillään - merkki on Anna Abreun suosiossa

06.08.2018 20:45 - Henna Koste

Salla Valkosta ja Hanna Chalvetia pidettiin hulluina, kun he alkoivat valmistaa uimapukuja Suomeen.

Joskus villeimmätkin unelmat saattavat toteutua. Sen tietävät Salla Valkonen, 27, ja Hanna Chalvet, 29, jotka haaveilivat yhteisestä ekologisesta uimapukumerkistä. Kaksikko tutustui Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa vuonna 2010.

- Reissasimme yhdessä ja erikseen. Kävimme yhdessä Aasiassa. Harrastimme molemmat surffausta, joten bikinit ja uima-asut olivat meille tuttuja, Salla taustoittaa.

Halla Halla -yritys syntyi vuonna 2016.

- Vastaanotto on ollut uskomattoman hyvä. Totta kai alussa jännitti. Hulluiksihan meitä luultiin, kun alamme tekemään uikkareita Suomessa, jossa on yleensä lyhyt kesä. Emme välittäneet, koska intoa oli, Hanna sanoo.

Nyt naiset pyörittävät menestyvää yritystään Espoon Leppävaarassa sijaitsevasta kotitoimistosta sekä käyvät säännöllisesti Balin tehtaalla.

Suomalaisia uimapukuja ulkomaille

Tällä hetkellä uimapukuja myydään pääasiassa Suomessa, mutta yrittäjät haluavat valloittaa kotimaan jälkeen myös maailman. Hanna kertoo, että jo nyt ulkomaille lähtee tilauksia joka viikko. Halla Hallan uimapukuja on nähty monien suomalaisten ja kansainvälistenkin vaikuttajien päällä.

- Abreun Anna on tykännyt muun muassa paljon, yrittäjät iloitsevat ja jatkavat, että heidän uimapukujaan ovat käyttäneet myös muun muassa Oona Tolppanen, Lotta Näkyvä ja Sabina Särkkä.

Halla Hallan käännettävät uimapuvut on valmistettu merestä kerätystä muovijätteestä. Ennen kaikkea merkin asut tunnistaa värikkäistä printeistä.

- Ne tunnit, jolloin suunnittelemme yhdessä printtejä, ovat niin nautinnollisia, Hanna sanoo.

- Haluamme toteuttaa itseämme ja tehdä näköisiämme tuotteita. Menemme käytännöllisyys edellä. Mitä vähemmän kangasta, sen parempi – näin se menee surffissa. Tietty pyllykin näyttää meistä paremmalta, mitä vähemmän kangasta on, kaksikko toteaa.

Naiset kertovat joutuneensa opettelemaan yrityksen pyörittämistä askel kerrallaan. 

- Meillä on enemmän vaateosaamista. Nyt kalliista harrastuksesta on tullut bisnes, parivaljakko toteaa.

(kuva: Jonas Nordqvist)

(kuva: Jonas Nordqvist)

Lue myös: Bikinimalli, joka korostaa rintoja - katso miltä näyttää seuraava suuri trendi

Kilpailut

Uusimmat