Kuva: Zalando

Voiko muotijätti olla vastuullinen? Zalandon poikkeuksellinen mallisto antaa lupauksen

06.12.2020 17:45 - Henna Koste

Yhteistyössä kilpailevat muotibrändit jakavat toisilleen vinkkejä, kuinka muotia voi luoda vastuullisemmin ja kestävämmin.

Tämän päivän muodin kuluttajaa kiinnostaa vastuullisuus: missä ja miten vaate on valmistettu?  Onko malli kiinni yhdessä sesongissa vai ilahduttaako se ajattomuudellaan vuodesta toiseen? Vastuullisuutta voi kuitenkin ajatella monesta näkökulmasta. Muotiala onkin merkittävä tekijä maailman ympäristöongelmassa.  

Myös valtavasta valikoimastaan tunnettu muotijätti Zalando on ottanut askeleita vastuullisempaan suuntaan. Zalando lanseerasi alkuvuonna Small steps. Big Impact. -malliston, johon pohjoismaiset brändit, muun muassa Designers Remix, Filippa K ja House of Dagmar loivat eksklusiivisia, kestävämmän muodin standardien mukaisia vaatteita. Yhteistyön nimissä kilpailevat brändit myös jakoivat toisilleen vinkkejä, joiden avulla he pystyvät jatkossa luomaan muotia kestävämmin ja vastuullisemmin.

Luksuskankaat uusiokäyttöön

Yhteystyö on saanut jatkoa ja yksi uusista mukana olevista merkeistä on Progetto Quid, joka tuottaa vaatteensa italialaisten luksusmuotitalojen ylijäämäkankaista. Brändiltä kerrotaan Voice.fi:lle, että luksusbrändien ylijäämäkankaat päätyvät valitettavan harvoin uusiokäyttöön.

- Valitettavasti tämä ei ole kovinkaan tavallista luksusmerkkien kohdalla. Olimme monelle ensimmäinen paikka, jossa ylijäämäkankaat saivat uuden elämän. Tällainen toimitusketju estäisi hyvien kankaiden tuhoutumisen ja vähentäisi niiden ympäristövaikutuksia.

Entä mitkä ovat vastuullisen vaatteen kulmakivet?

- Sekä laadukkaat materiaalit että ajaton design ovat yhtä tärkeitä. Uskomme, että muodilla voi muuttaa maailmaa: ihmiset voivat toteuttaa itseään sitä kautta.

Progetto Quidt työllistää myös pääosin naisia, joilla on taustansa vuoksi vaikeaa työllistyä, ja joille työpaikka on mahdollistanut uuden alun.

Zalandolta myönnetään, että vastuullinen muoti ei ole aivan yksinkertainen aihe, mutta yrityksellä on halua tehdä muutosta. 

- Haluamme antaa asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä tiedostavia päätöksiä. Tänään meillä on yli 60 000 tuotetta, jotka täyttävät kestävyyden kriteerit - yli 650 eri brändiltä. Tämä koosti yli 15 % Zalandon tuotteiden bruttomäärästä vuoden 2020 ensimmäisellä puoliskolla, tuoden meitä lähemmäs tavoitetta nostaa tämä osuus 20% vuoteen 2023 mennessä, Zalandolta kerrotaan. 

(kuva: Zalando)

Lue myös: Yhä useampi kuluttaja haluaa tehdä vastuullisia valintoja - mitä Marimekossa tehdään asian eteen?

Kilpailut

Uusimmat