Kuva: Rebekka Silvennoinen

Flow tarjosi läpileikkauksen nykymuodista - pukeutumisella haluttiin erottua, mutta ei liikaa

14.08.2023 20:15 - Rebekka Silvennoinen / rebekka.silvennoinen@bauermedia.fi

Flow-festivaali on yhtä asujuhlaa. Tänä vuonna pukeutumista ohjasi Y2K-muoti sekä hillitympi erottautuminen.

– Ootko menossa tänä vuonna Flow’hun? Mitä sä laitat sinne päälle?

Kun keskustellaan Flow-festivaaleista, kuuluu pakettiin myös jatkokysymys festari-asusta. Flow on vakiinnuttanut paikkansa näyttävän pukeutumisen suurjuhlana, ja Flow-asusta on tullut käsite, jota suunnitellaan jo viikkoja ennen itse tapahtumaa.

Flow-asu käsitteenä on viime vuosina tarkoittanut jotakin näyttävää. Jotakin erilaista ja extraa. Asuihin on panostettu, eikä sitä ole piiloteltu. Flow-asun synonyymi on ollut överi: glitteriä, railakkaita värejä sekä asusteita, jotka huutavat hei-huomaa-minut.

Tänä vuonna pukeutumisen luonne oli kuitenkin hieman muuttunut. Festivaalin tunnisti energisen pukeutumisen perusteella Flow’ksi hetkessä, mutta vivahde oli eri.

– Eihän ihmiset ole panostaneet asuihinsa yhtä paljon kuin aikaisemmin. Nämä asuthan ovat aikaisempiin vuosiin verrattuna jopa tylsiä, kuului tuttavan suusta.

Lausahduksessa on totuuden häivähdys. Flow’n 90 000 kävijän joukkoon mahtui asuja laidasta laitaan, mutta yleisilme oli edellisvuosiin verrattuna hillitympi. Tässä kohtaa on hyvä muistuttaa, ettei hillitty tarkoita huonompaa.

Flow tarjosi läpileikkauksen ajankohtaisimmasta pukeutumisesta, jossa halutaan erottua joukosta nykymuodin puitteissa. Erottua saa, mutta ei liikaa. Asuun voi panostaa, mutta kokonaisuus on saatava näyttämään vaivattomalta. Irrottelua asuilla oli, mutta se tapahtui suurimmaksi osaksi nykymuodin raamien sisässä.

Nora Winter luotti farkkuasuun. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Mona Leskinen ja Sofia Aiello-Tikka hehkuivat paljeteissa. Dora Palmroos (kuvassa keskellä) edusti reisitaskuhousuissa. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Wilman ja Anrikan asuissa oli asennetta. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Cowboy-bootsit ovat festareiden ykköskengät. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Jasmin Nevalaisen asussa sävyt sointuivat toisiinsa. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Nadja Korpijaakko ihastutti pörrömekossa. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Flow'n pukeutumiseen oli löytänyt myös läpinäkyvyys ja nollarimuodista tutut nakumekot, jossa alusvaatteet saavat näkyä läpi. Läpinäkyvyyden trendiä mukaili myös lukuisat festareilla nähdyt neulotut sekä virkatut vaatteet.

Noa Joulinin mekko oli käsintehty. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Riikan asussa väriä toi housut. (kuva: Rebekka Silvennoinen)

Pukeutumisen selkeä punainen lanka oli kirpputorit. Festaria edeltävänä viikkona Helsingin kirppareilla kävi kuhina, kun moni etsi itselleen juuri sitä täydellistä Flow-asua. Vaikka käytettyjen vaatteiden suosiminen on loistava asia, alleviivaantui Flow’ssa myös yksi nykymuodin suurimmista ongelmista.

On oltava jotakin uutta.

Vinksahtanut kulutuskäyttäytymisemme ohjeistaa meidät hankkimaan jatkuvasti jotakin uutta. Jo nähdyt vaatteet saavat huonon leiman, eikä niitä kelpuuteta enää toisiin juhliin tai tapahtumiin. Vaikka käytettynä ostetut vaatteet ovat ilmastolle parempi vaihtoehto uuteen verrattuna, eivät kirpputorit poista kulutuskulttuurin luomaa ongelmallista ajattelutapaa.

Vaikka muodissa on paljon ongelmia, on pukeutuminen monille valtava ilo sekä itseilmaisun väline. Tätä iloa oli Flow’n pukeutumien täynnä myös tänä vuonna. Viikonlopun aikana pelkästään ohikävelevien ihmisten asujen seuraaminen kävi loistavasta ajanvietteestä.

Ja kun kerrankin ollaan Flow’ssa upean asun kera, on se ikuistettava kuviin. Flow-kyltin alle olikin pitkä jono.

(kuva: Rebekka Silvennoinen)

(kuva: Rebekka Silvennoinen)

Lue myös: Flow keräsi 90 000 kävijää - festari pysyy ensi vuonnakin Suvilahdessa

Lue myös: Flow Festival tiedottaa: nähdään tutulla paikalla vuonna 2024

Kilpailut

Uusimmat