Joona Jalkanen muistelee: Kari Tapio käveli pintaliitobaariin asussa, johon monella ei ole pokkaa
Manageri Joona Jalkanen saapuu Iskelmän toimitukseen Pyry-koiransa kanssa. Miehellä on edessään tapahtumarikas kesä, sillä hän toimii useiden kesätapahtumien puuhamiehenä. Työn alla on myös Kari Tapion elämästä kertova elokuva, jota työstetään koko ajan kulissien takana. Elokuvaa käsikirjoittaja Marko Leino on vauhdissa ja elokuvaan etsitään paraikaa pääosanesittäjää.
- Meillä on muutama pääosanesittäjä-ehdokas, joista valikoimme työryhmän kanssa parhaan. Olen toimittanut paljon arkistomateriaalia Marko Leinolle. On ollut hienoa purkaa isän henkilökohtaisia tavaroita, VHS-kasetteja ja fanipostia, jota isä on kerännyt 1970-luvulta asti. Ongelmamme on tällä hetkellä eniten runsaudenpaljous, koska niitä on niin paljon, kertoo mies Iskelmän haastattelussa.
Jalkanen vaikuttaa omalla mielipiteellään siihen, kuka elokuvan pääosaan valitaan.
- Tietynlaiset kriteerit on pakko ottaa huomioon. Olisi makeaa, että kun elokuvassa soi musiikki, näyttelijä voisi itse laulaa. Se on tärkeä juttu minulle. Emme halua Suomen kuuluisinta näyttelijää rooliin, vaan ihmisen, joka osaa samaistua Kari Tapion rooliin ilman mitään ylinäyttelemistä, selostaa manageri.
- Rooliin valitun henkilön täytyy olla perehtynyt Kari Tapion elämään ja uraan. Hänen pitää olla lukenut elämäkertakirjaa ja katsonut haastatteluja - ja ennen kaikkea kuunnellut isän musiikkia.
Kari Tapion karisman salaisuus on rehellisyyden ja nöyrän asenteen lisäksi ikimuistoinen ääni. Edelleen, kun miehen kappale soi radiossa, jokaikinen tunnistaa legendaarisen laulajan soundin.
- Se ääni on tärkeä juttu elokuvassakin. Laulusoundi oli isän tärkeä suosion salaisuus. Hän vaali aina omaa ulostulo-soundiaan. Hoidin isän keikoilla usein miksaus ja äänihommia, ja vaikka olin juuri ruuvannut soundcheckissä hyvät säädöt keikkapaikan akustiikkaan sopivaksi, faija lauloi pari värssyä lauteilla ja hienosääti sitten vieressään olevasta mikserilaitteesta tarkemman soundin, paljastaa Jalkanen.
- Hän saattoi olla ekan ja tokankin laulun pylly yleisöön päin ja säädellä siellä omia säätöjään. Eihän kukaan yleisössä niitä eroja kuullut, mutta se oli isän oma maneeri, että piti laittaa säätöön vielä oma silauksensa. Nyt tiedän, miksi hän näki sen vaivan. Tunnistettavuus oli tärkeää, oli keikkapaikka sitten navetta tai konserttisali.
Kari Tapion viimeinen levy oli kostolevy
Samanlainen perfektionismi ja tarkkuus oli Kari Tapion tavaramerkki levyä tehdessä.
- Kun teimme levyä, faija oli jokaisessa vaiheessa mukana. Hän oli siellä kun soittajat tulivat soittamaan pohjia, hän katsoi läpi kaikki miksaukset ja masteroinnit. Hän oli aina mukana, koska tiesi miten huono äänityssessio ja miksaaja voi pilata hyvän levyn. Hän valvoi aina, miten asiat tehdään ja nyt tajuan, että tuo tarkkuus edesauttoi isän suosiota, toteaa Joona Jalkanen.
Neuvoipa Kari Tapio kollegoitaankin miksausasioissa, kun nämä kysyivät tältä, miten hän sai laulunsa kuulostamaan niin hyvältä. Uusia albumeita suunniteltiin yleensä aina, kun edellinen oli julkaistu. Tuottaja Ilkka "Ile" Vainio kertoi ideoitaan ja suunnitteli Tapion kanssa levykokonaisuutta. Joona muistaa selkeimmin sen, miten musiikki oli isälle sekä työtä että nautintoa.
- Kun päästiin levytysstudioon, faijalla oli tietynlainen jännitys päällä koko ajan. Hän odotti hetkeä, että pääsee äänittämään ja levyttämään. Jos tehtiin käännöskappaleita tai uusia tekstejä, hän perehtyi niihin rauhassa ja löysi niistä oman punaisen langan. Oli aina iso juttu, kun hän pääsi Studio POP -studiolle polttamaan piippua. Se oli ainoa paikka, jossa hän sai polttaa piippua rauhassa, muistelee Jalkanen.
Kari Tapion viimeiseksi levytykseksi jäi vuonna 2010 julkaistu Vieras paratiisissa. Levylle mies sai kaikki ne kappaleet, joita hän ei ollut syystä tai toisesta saanut urallaan levyttää.
- Isä kutsui albumia kostolevyksi siitä syystä, että hän olisi 70-luvulla halunnut esittää tiettyjä kappaleita, jotka levy-yhtiö häneltä kielsi. Karille ei annettu niitä kappaleita. Kun hän oli saanut suosiota, niin Vainion Ile antoi hänelle vapaat kädet levyttää, mitä hän haluaa, kunhan kappaleisiin saatiin oikeudet. Hän valikoi lempilaulunsa levylle. Isälle oli myös tärkeää saada levylle soittamaan oma keikkabändinsä.
Kari Tapio oli kuolinpäivänään "valmis"
Kari Tapiolla oli vuodesta 1996 lähtien sydänongelmia. Joona Jalkanen sanoo, että isä mietti ensimmäisen sydänkohtauksensa jälkeen enemmän perintöä, jonka hän jättäisi jälkeensä.
- Kappaleissa Valoon päin, Myrskyn jälkeen ja Kuin Taivaisiin on selkeästi merkkejä siitä, että hän on ajatellut niitä asioita ensimmäisestä sydänkohtauksesta lähtien. Sen kuulee lauluista. Kun olin siinä lähellä, en funtsinut noita asioita niin syvällisesti. Kiersimme Suomea yhdessä, ja eikä silloin asioita osannut ajatella tuosta näkökulmasta.
Läheisimmät ihmiset usein miettivät jälkikäteen, mitä poismennyt sanoi ennen kuolemaa. Jalkanen uskoo, että Kari Tapio aavisti lähtönsä. Laulaja vaikutti ikään kuin hoitelevan asioitaan kuntoon. Mies muun muassa luki asiakaspalaute-kirjeen tavoistaan poiketen, ja vastasi fanin valitukseen toimimattomasta cd-levystä. Lue tarina kokonaisuudessaan täältä.
Kaikenkaikkiaan Joona Jalkanen muistaa, että mies oli iloisella tuulella itsenäisyyspäivänä, päivää ennen kuolemaansa.
- Isä oli kuollessaan onnellisempi kuin koskaan, hyvillään kaikesta. Televisiosta tuli itsenäisyyspäivän juhla, jossa oli hänen ystävänsä Ile Vainio eturivissä Elina-vaimonsa kanssa. Hän oli onnellinen siitä, että Ile oli löytänyt rakkautta. Hän oli iloinen siitä, että meidän poikien elämä oli kunnossa, kertoo Jalkanen.
- Kun mutsi meni nukkumaan, hän pujahti ravintola Manalaan Helsinkiin katsomaan itsenäisyyspäivän jatkoja, ja olen kuullut paljon juttuja, että hänellä oli siellä hyvät bileet menossa, jotka jatkuivat seuraavalle päivällekin.
- Faija sanoi ennen kuolemaansa minulle sitä, että hyvä, kun kaikilla menee hyvin. Hän kiitti kovasti kaikesta. Isä sanoi, että miten paljon hän rakastaa äitiä, että se on hänelle tärkeintä elämässä. Hän sanoi, että muista Joona aina, että sitten kun hänestä aika jättää, että pidät äidistä huolen, liikuttuu mies.
Joonahan piti.
- Kyllä. Kun ikävä uutinen tuli, muutin samantien äidin luokse, ettei hänen tarvinnut olla yksin. Mitä minulla muutakaan, toteaa mies, ja suru häilähtää hänen silmissään.
- Se ei ollut velvoite, vaan halusin oikeasti olla äidin kanssa. Halusin pitää hänen elämänhaluaan yllä vitsailemalla. Kun isä eli, soitin aamulla hänelle sängystä ja heitin vitsiä, että kehitellään jotain kohuhommaa tähän. Vähän siltä pohjalta, että isä sai sanoa, että mitä sä poika olet mennyt tekemään. Sama juttu jatkui isän kuoleman jälkeenkin. Yritin saada äidin nauramaan pienen kohun kautta, nauraa Jalkanen.
- Halusin saada äidistä sen reaktion, että aluksi selkäpiihin tulee hikeä ja sitten puuskahdus, että mitä perkelettä olet mennyt tekemään, poika. Ja itse totean, että ei kai, vitsi vitsi. Oli tärkeää pitää moodia yllä.
Artisteja vaivaa kolmen P:n syndrooma - peili, puhelin ja pullo
Kuoleman jälkeen Kari Tapiota jäi kaipaamaan iso joukko ystäviä, sukulaisia ja faneja. Voidaan sanoa, että mies jätti näkyvän jäljen suomalaiseen musiikkihistoriaan. Tätä halutaan teroittaa myös tulevassa Kari Tapio -elokuvassa. Joona Jalkanen haluaa varmistaa, että isän piirteet tulevat esiin tulevassa roolisuorituksessa.
Millainen ihminen Kari Tapio sitten oli?
Jalkanen sanoo, että hänen isänsä oli kansanmies, joka lähti mieluummin lähipubiin reinot jalassa kuin pintaliitopaikkaan kiillottamaan sädekehäänsä. Kerran hän kuitenkin testasi huumorimielessä, pääsisikö Helsingin pintaliito-yökerhoihin sisään yöpuvussa ja reinoissa pelkästään naamakortilla.
- Hän pääsi joka kerta sisään vain siksi, että hän oli Kari Tapio ja koska hänellä oli pokkaa mennä reinot jalassa siihen ovelle kysymään, nauraa poika.
- Muuten isä halusi mennä aina paikkoihin, jonne voi astua sisään lättähattulookissa.
Vaikka Kari Tapio ei piitannut ulkoisesta olemuksestaan vapaalla, hän kyllä tiesi, miten kansa pidettiin tyytyväisenä.
- Hän huolehti aina, että koko baarilla on juomat pöydässä. Isä oli reilu mies ja oikeastaan aina tarjosi kaikille baarissa. Mutsi osasi muistuttaa aina siitä, että hemmetti kun sä aina tarjoat kaikille siellä. Mutta se oli Kari Tapion tyyli, jolla hän rikkoi jään ihmisten kanssa.
Kansan rakastamalla laulajalla, kuten monella muullakin pitkän linjan artistilla, oli vähän tosiystäviä. Niitä, jotka tunsivat miehen muustakin kuin viihdealalta. Hänellä oli erityiset välit muun muassa tuottajansa Ile Vainion, laulajien Jorma Kääriäisen, Irwin Goodmanin ja Reijo Taipaleen kanssa.
Kavereiden kanssa jaettiin surut ja juopoteltiin. Ystävälle saattoi soittaa keikan jälkeen hotellihuoneesta yksinäisyyden tunteen vallatessa mielen. Moni konkari juo riittämättömyyden tunteeseen.
- Faija sanoi aikoinaan, että se on kolmen peen syndrooma - peili, puhelin ja pullo. Kun keikka on ohi, ja olet jossain Ilomantsissa ja Juupajoella ja on pidempi matka himaan, otat puhelimen käteen, katsot itseäsi peilistä, otat pullosta viinaa ja soitat jollekin kollegaystävälle, välillä Irwinille tai Reijo Taipaleelle. Ne olivat kovia aikoja, kertoo Jalkanen.
- Tällä alalla on paljon glamouria, mutta myös rankkaa työtä. Julkisilla paikoilla artisti saa kuulla huutelua "Kari, Kari, tuu tänne meidän pöytään... Lähdet keikan jälkeen sitten saunaan!" Moni tarkoittaa hyvää, mutta kyllähän sitä artistina haluaa mieluiten omaan kotisaunaan. Kun kieltäytyy niin ajatellaan, että laulaja on ylpeä. Täytyy löytää kultainen keskitie, että missä menee raja oman yksityisyyden ja ammatin välillä. Tämä on erikoisalaa ja rajan vetäminen voi välillä heittää, tietää manageri.
Puoliso kannusti Kari Tapiota vaikeilla hetkillä
Suosion keskellä artisti tarvitsee ankkurin, joka pitää miehen pinnalla julkisuuden, fanien, esiintymisten ja yksinäisten hotelliöiden ristipaineessa. Sellainen Kari Tapiolle oli vaimo Pia Viheriävaara, joka seisoi miehensä rinnalla koko parin yhteisen taipaleen.
Joona Jalkanen on tarkkana siitä, että hänen äidinsä rooli Kari Tapion elämässä tulee esille tulevassa elokuvassa.
- Äidin rooli isän urassa oli merkittävä. Hän oli vahva nainen. Olen käsitellyt vanhempien tavaroita ja löysin eräästä laatikosta 60-luvulta heidän vanhoja rakkauskirjeitä. Jo niissä kirjeissä äiti potkii faijaa eteenpäin. Hän käskee isää menemään keikoille ja sanoo, että ei itse pääse nyt tulemaan, mutta viesti kuuluu selväsanaisesti "Kari sun pitää mennä hoitamaan homma."
Pia Viheriävaaralla oli iso osuus Kari Tapion uran alussa, jolloin mies keikkaili Savonlinnassa Jami & Jamset -yhtyeen kanssa. Levy-yhtiö-pomo Esko Linnavalli tuli 1960-luvulla lentokoneella kuuntelemaan nuorten miesten soittoa ja tarjosi levytyssopimusta. Bändin pojat alkoivat arkailla, ja homma kariutui. Silloin Pian kannustus vei lannistunutta Karia eteenpäin.
- Mutsi käski häntä lähtemään Helsinkiin, isolle kirkolle. Isä oli siviiliammatissaan käsilatoja kirjapainossa. Hän painoi muun muassa Raamattuja. Äiti sanoi, että puskaradion kautta sinusta vielä kuullaan. Ei mennyt kuin muutama hetki, kun kirjapainoon tuli puhelu, että "Täällä toimitusjohtaja Ilkka Lipsanen D-tuotannosta päivää. Haluaisitko tulla kesän KäärmeShow'hun esiintymään?", muistelee Jalkanen.
- Isä otti kiinnityksen Dannyn Käärme Show'hun, kantoi käärmettä ja lauloi pari kappaletta. Hän miksasi silloin kaikki Dannyn keikat ja innostui silloin miksaamisesta. Dannylla oli huippulaitteet, ja se oli isälle kuin olisi karkkikauppaan päässyt, kun hän pääsi hamuilemaan niitä namiskuukkeleita. Siitä se suursuosio lähti.
Joonan äiti valitsi myös Kari Tapion keikka-asuja ja sommitteli asukokonaisuuksia yhteen, tarkkaili laulajan ruokavaliota, jotta tämä pysyisi mitoissaan. Pialla oli myös musiikkikorvaa, ja hän löysi aika ajoin käännöskappaleita, jotka Kari Tapio levytti. Yksi niistä on Bella Capri.
Kaikista tärkein on ehjä perhe
Pia Viheriävaara oli vahva nainen myös silloin, kun Kari Tapion sivusuhteista alkoi kiiriä juttuja hänen korviinsa. Joona Jalkanen on itsekin todistanut tilanteita, joissa Kari Tapio viehättyi muista naisista.
- Olimme keikkapaikalla jossain, äiti ei ollut mukana keikalla, emmekä olleet tulossa yöksi kotiin. Katsoin sivusta, kun faija flirttailee naisten kanssa. Mietin, että voi ei. Hymyilytti tietenkin ja oli hauskaa, mutta jäi siitä vähän outo fiilis. En ole silti mikään tuomitsemaan ketään, toteaa mies topakasti.
- Mutsi oli niin päällikkönainen, että hän tiesi oman paikkansa ja arvonsa. Jos satunnaista kysyntää on ollut, niin hän on tiennyt, että tämä ala on tällainen. Yleisön kanssa pitää olla yhteys, etkä voi käyttäytyä ketään kohtaan tylysti. Vanhemmat käsittelivät nämä asiat keskenään, enkä ole koskaan joutunut epätietoisuuteen heidän rakkaudestaan. Vaikka joskus oli myrskyä, eikä aina niin vähääkään, minulla on aina ollut ehjä perhe.
Jalkasten kotielämään vaikuttivat isän, Kari Tapion, epäsäännöllinen elämänrytmi, julkisuus, alkoholiongelmat ja uskottomuuspuheet. Kun isä oli paljon pois kotoa, tuli jouluja, jolloin kuusta ei ollut haettu kotiin vielä aaton aattonakaan.
Joona Jalkanen kokee silti saaneensa isältään paljon. Moni lapsi ei olisi päässyt jo ennen kouluikää tutustumaan levy-yhtiövierailuilla suomalaisen viihteen kärkinimiin. Harva saa kokea sellaisia road trip -kokemuksia kuin Jalkanen isänsä kyydissä, kun hän oli ajoittain mukana Kari Tapion kiertueilla.
Kari Tapion persoonassa oli monia ihailtavia piirteitä, jotka on pannut Joonan lisäksi merkille koko suomalainen iskelmäkansa. Miehelle kaikki ihmiset olivat samanarvoisia, ja Tapio osasi kunnioittaa vanhempia ihmisiä ja kanssakulkijoitaan. Lisäksi on se paljon puhuttu nöyryys. Kun laulaja taisteli alkoholiongelmiaan vastaan, hän kertoi niistä rehellisesti, eikä halunnut peitellä ongelmiaan.
- Isä opetti sen, että niistä syntisistäkin asioista, kuten flirttiasioista tai alkoholin käytöstä on hyvä olla rehellinen. Silloin kasvat ihmisenä. Isä oli joskus vähän liiankin rehellinen ja avoin. Sitä käytettiin hyväksi. Kun hän oli myöntänyt alkoholiongelmansa lehdissä, se otettiin aseeksi Karia vastaan.
- Kun menimme cocktail-tilaisuuteen, isälle tuotiin jo valmiiksi Sprite tai Jaffa. Ei kysytty, mitä haluat. Ja kun isällä oli vaikeaa ongelmansa kanssa, keikoista saatettiin sanoa, että "sinä juoppo laulaja menet Ivaloon ja seuraavana päivänä Ilomantsiin."
Epäkunnioittavasta käytöksestä huolimatta Joona Jalkanen ajattelee Kari Tapion tienneen oman arvonsa.
- Isä tiesi kuitenkin, että hän on päällikkö laulaja. Hän uskoi itsensä ja teki kovasti töitä. Hän myös tiesi, että kun alkoholiongelmat saadaan kuriin, hänestä kuullaan vielä. Ja niin kuultiinkin.
Jalkasen puheissa on koko haastattelun ajan kuultanut lämpö ja välittäminen omaa perhettä kohtaan. Hän näkee elämäntehtäväkseen levittää Kari Tapion sanomaa ja pitää yllä tämän muistoa Suomen kansan silmissä. On managerilla kuitenkin yksi unelma, joka on täysin hänen omansa.
- Jos vielä luoja soisi, että saisin tämän ikäisenä perustaa perheen. Olen saanut ehjän perheen mallin, vaikkakin olen elänyt epäsäännöllistä elämää roolimalleista johtuen. Kun kerran löytää sen oikean ja hyvän, olisi ihana perustaa perhe, hymyilee Jalkanen.
Kuuntele alta Bella Capri, jonka puoliso löysi Kari Tapiolle.