Asiantuntija: Lipunmyyntiorganisaatioilla ei ole varaa sujuvampaan lippukauppaan
Lippurumbassa koettiin tuttuja ongelmia koneiden jumiutuessa ja lippupisteen tikettisaldon väittävän vuoroin lippujen olevan loppu, ja vuoroin lippuja löytyvän runsaasti.
Tietokirjailija Petteri Järvisen mukaan tällaiset ongelmat ovat kuitenkin inhimillisiä. Mitkään järkevänhintaiset järjestelmät eivät Järvisen mukaan kestä yhtäkkistä 50 000 ihmisen piikkiä sivustoillaan.
- Homma täytyisi sitten mitoittaa sen maksimikuormituksen mukaan, joka kestää ehkä muutaman minuutin. Silloin kustannusvastaavuus on ihan mahdoton, Järvinen kertoi Voicelle.
Tällä kertaa lippupisteen palvelimet eivät ongelmista huolimatta kaatuneet, sillä ne olivat siiretty suorituskyvyltään suurempiin eurooppalaisiin verkkoihin. Kaikkien ongelmien korjaamiseen vaadittaisiin Järvisen mukaan kuitenkin massiivinen organisaatio ja paljon rahaa.
- Vaadittaisiin niin iso organisaatio, kuin esimerkiksi Googlella. Heidän sivuillaanhan haetaan jatkuvasti ympäri maailmaa, mutta heillä onkin runsaasti palvelukeskuksia ja kustannukset ovat tähtitieteelliset.