Kirja: The Rasmuksen maailmanvalloituksella oli katastrofaalinen alku Saksassa - "Kunnia menee"
The Rasmus kuuluu Suomen kansainvälisesti menestyneimpiin yhtyeisiin, mutta maailmanvalloituksen ensiaskeleet eivät olleet helppoja. Bändin historia kerrotaan Ari Väntäsen kirjoittamassa, juuri julkaistussa The Rasmus -kirjassa (Like).
Vuonna 2001 The Rasmus oli julkaissut neljä albumia, ja suosio Suomessa oli kasvanut kohisten. Tuorein Into-albumi menestyi erittäin hyvin Suomessa ja F-F-F-Falling-hitin myötä nosti bändin uudelle tasolle. Levyllä bändi alkoi tehdä yhteistyötä ruotsalaisen tuottajakaksikon kanssa, ja yhtyeen tavoitteena oli laajentaa uraa kansainvälisiin mittoihin.
The Rasmuksen levy-yhtiö Playground Musicin osaomistaja Edel Records oli julkaissut Into-levyn Saksassa ja järjesti yhtyeelle promootiokiertueen maahan. Tiedossa oli monia haastatteluja ja esiintymisiä. Yhtyeen jäsenet olivat edelleen vasta vähän päälle parikymppisiä, mutta he halusivat karistaa heitä seuranneen teinimaineen pois ja olla vakavasti otettava rockbändi. Saksassa yhtye joutui huomaamaan, että heitä markkinoitiin nimenomaan teiniyleisölle. Haastatteluja oli buukattu esimerkiksi sikäläisiin nuortenlehtiin, ja yksissä kuvauksissa solisti Lauri Ylönen houkuteltiin poseeraamaan ilman paitaa.
Yksi promoreissun ikävimmistä käänteistä tapahtui, kun yhtye vieraili suositun tv-ohjelman kuvauksissa saksalaisessa maauimalassa.
- Siellä meille sanottiin, että ’Nyt ei vedetäkään musaa. Ota, Lauri, paita pois ja laita uikkarit jalkaan. Sitten kiipeät uimatorniin, hyppäät altaaseen, nouset vedestä ja katsot unelmoivasti tätä tyttöä’. Mä halusin vain lähteä vittuun sieltä. Samalla mietin, onko mulla varaa näyttää kaikelle keskaria. Miljoonat ihmiset katsoivat sitä ohjelmaa, Ylönen kertoo kirjassa.
Eräistä tv-kuvauksista yhtyeen jäsenet lähtivät lätkimään. Lyypekki on tunnettu marsipaanikaupunkina, ja tämän yhtye sai huomata erään paikalliskanavan haastattelussa.
- Meille tultiin sanomaan, että ’Pojat, marsipaani on meidän juttu. Nyt tehdään niin, että me kuvataan, kun te kuljette Lyypekin kaduilla ja nuuskitte – nuuh nuuh – ilmaa – nuuh nuuh – ja kysytte: where is the marsipan!’ Me oltiin silmät pyöreinä ja suut auki, että onko ne tosissaan. Me katsottiin anovasti promotyyppiä, joka näytti peukkua hymy korvissa, että antakaa palaa vaan. No, ei annettu. Me lähdettiin kiitämään sieltä. Promotyyppi jäi paniikissa selittämään kuvausryhmälle, että pojilla on huono päivä, Ylönen kertoo.
Yhtye oli pettynyt siihen, että Saksassa ei tunnuttu tajuttavan, mistä yhtyeessä on kysymys. Joissain yhteyksissä The Rasmusta pidettiin jopa poikabändinä. Markkinoinnin suuntaaminen teiniyleisölle harmitti bändiä toden teolla.
- Me kelattiin, että kunnia menee, kaikki on päin persettä eikä itsetunto kestä tällaista kakkaa. Moni juttu oli meille ihan liikaa, mutta promoa piti kuitenkin tehdä. Teinitouhu lähti Saksassa ihan lapasesta. Näin jälkikäteen ymmärrän linjan täysin, mutta silloin me oltiin kauhuissamme siitä, miten meitä vietiin Saksassa eteenpäin, Ylönen sanoo kirjassa.
Promootioreissusta huolimatta Into-albumi ei menestynyt kummoisemmin Saksassa. Pettymys levyn kansainvälisiin myyntilukuihin oli niin suuri, että yhtyeen pitkäaikainen manageri Teja Kotilainen otti lähtöpassit. Kansainvälinen läpimurto tapahtui vasta seuraavalla Dead Letters -albumilla ja sen ensimmäisellä singlellä In the Shadows, joka Saksassakin nousi singlelistan ykköseksi.
Ari Väntäsen kirjoittama The Rasmus (Like) julkaistaan 1. syyskuuta.
Lue myös: The Rasmuksen kohuttu ja kehuttu kappale saavutti merkittävän meriitin: "Kiitos niin paljon"
Lue myös: The Rasmus julkaisi kappaleen, joka kertoo taistelusta masennusta vastaan - "Älä anna periksi"