Suositun suomalaisyhtyeen biisiä kuunneltu Spotifyssä 400 000 kertaa – tilitys 50 euroa

19.01.2012 19:00 -

CMX-yhtye valottaa musiikkibisneksen nykytilaa ja iskee pöytään faktoja siitä, miten muusikot todellisuudessa tienaavat.

CMX:n kotisivulta löytyvällä Kysymykset-palstalla yhtyeeltä on kysytty, miksi artistit "itkevät" musiikkibisneksen nykytilaa huonoine levymyynteineen - kysyjä kun ounastelee muusikoiden tienaavan paremmin kuin koskaan aiemmin muun muassa iTunesin ja Spotify-palvelun ansiosta. Nokkamies A.W. Yrjänä kuitenkin paljastaa, että totuus on kuitenkin kaikkea muuta.

- Spotifystä voin kertoa, että tilityksen mukaan edellisen albumimme singleä Linnunrataa oli kuunneltu sitä kautta 400 000 kertaa. Tilitys oli kokonaista viisikymmentä euroa. Itkemättä - käyttääkseni värikästä termiäsi - voin kertoa, että näkyvätkin artistit (siis ylipäätään, ei tämä vain meitä koske) tienaavat tänä päivänä ehkä noin 20% siitä mitä tienasivat vielä kymmenen vuotta sitten, jos sitäkään.

Muusikko muistuttaa, että levymyynnin laskun myötä omille pääseminenkin on jo ponnistelujen takana, huolimatta siitä nouseeko levy listoille ja riittäkö artistilla keikkaa.

- Kymmenentuhannen kappaleen levynmyynti on nykyään ihmesaavutus. Se on myös myyntimäärä, jonka kohdalla levy alkaa muuttua investoinnista tuotoksi. Eli palkaksi. Mehän ei olla rikkaita perijöitä, vaan duunareitten skidejä, jotka halus joskus soittaa rokkia. Eli jos levy myy yli kymmenen tuhatta, voi tekijäkin saada siitä jo jotain palkkiota.

- Todennäköisempää nykymyynneillä on, että levy ei tuota rojalteina muusikoille mitään. Meidän edellinen albumimme Iäti möi 10800 kappaletta ilmestymisvuonnaan vaikka oli listaykkönen ilmestyessään. Mä sain siitä kolme tonnia rojalteja. Sama logiikka koskee keikkailua. Jos kolmensadan hengen klubi on täynnä kympin lipuilla, on bändi vielä miinuksilla kulujen vuoksi, jotka vaikkapa meillä ovat keskimäärin 4500 per keikka.

Kilpailut

Uusimmat