Kovan kritiikin antaminen voi olla vaikeaa - lue, miten annat rakentavaa palautetta loukkaamatta
Eriävät mielipiteet ja mahdollinen kritiikki saattavat olla vaikeita tuoda esiin, oli kyseessä sitten palaute omalle kumppanille tai työkaverille. Life Hack -sivusto kirjasi onneksi kaikki neuvot, joiden avulla voimme viestiä myös vaikeita asioita loukkaamatta toista osapuolta.
Tule tietoiseksi rooleista
Tietoisuus omasta tavastaan viestiä voi pelastaa paljon niin yksityiselämässä kuin työpaikalla. On tärkeää tulla tietoiseksi myös tavasta, jolla antaa palautetta. Samalla kannattaa myös miettiä, millainen henkilö palautetta ottaa vastaan.
Uskooko palautteen saaja olevansa aina oikeassa, vaikka onkin erehtynyt? Vai onko kyseessä kenties henkilö, joka luulee nostavansa työpaikan ilmapiiriä, vaikka onkin todellisuudessa haitaksi muille? Joskus vastaanottaja voi olla myös uhrin roolissa, vaikka onkin itse syyllinen.
Vaikka tunnistatkin kritiikin vastaanottajan roolin, kannattaa muistaa, ettei henkilö itse välttämättä ole tavoistaan tietoinen. Sen vuoksi Life Hack muistuttaakin, että asioita kannattaa katsoa myös kritiikin vastaanottajan näkökulmasta. Kun pidät mielessäsi myös toisen henkilön näkökulman, saat viestisi varmemmin perille loukkaamatta toisen tunteita.
Välitä kolme tärkeää viestiä
Kun olet tullut tietoiseksi rooleistanne kritiikkitilanteessa, ota käyttöön kolme keinoa, joiden avulla esität palautteesi. Ensimmäisenä kannattaa muistaa, että teet selväksi kritiikin kohteelle sen, että uskot hänen potentiaaliinsa.
Life Hack neuvoo myös, että tilanteessa kannattaa muistuttaa kritiikin vastaanottajaa siitä, että hänen vaivannäköään arvostetaan. Tehtyjä virheitä voi korjata rohkaisemalla uusiin keinoihin, joilla niiltä voi välttyä. Tärkeintä on siis viestiä, kuten itselleen haluaisi samanlaisessa tilanteessa puhuttavan.
Lue myös: Älä anna kritiikin lannistaa: 5 keinoa, joiden avulla opit vastaanottamaan palautetta
Lähde: Life Hack