Oletko huomannut olutpullojen olevan usein ruskeita? Tärkeä havainto tehtiin vasta 1960-luvulla
Osa ihmisistä on saattanut avata olutpullon ja kaataa juoman kirkkaaseen lasiin jättäen sen hetkeksi seisomaan auringonvaloon? Hetken kuluttua on saattanut yhtäkkiä huomata oluessa hassun maun. Tämä johtuu peräisin kemiallisesta yhdisteestä, joka on samankaltainen kuin haisunäätien tuoksu. Tästä syystä oluenpanimot ovat kutsuteet tätä "skunkki-reaktioksi”, joka havaittiin Brewers Association -liiton teknisten panimoprojektien johtaja Chuck Skypeckin mukaan havaittiin vasta 1960-luvulla.
Reaktio tapahtuu, kun oluissa käytettävä yksi ainesosa humala-hamppukasvi altistuu voimakkaalle valolle. Tällöin oluessa tapahtuu makuun haitallisesti vaikuttava valohapetusreaktio. Skypeck kertoo CNN-julkaisussa kyseisestä reaktiosta hieman lisää.
- Se on yksinkertainen reaktio, joka luo ei-toivotun maun, joka ei ole monelle ihmiselle kovin mieleinen. Joten kaikki, mikä suojaa olutta valolta, säilyttää sen maun. Tästä syystä juoma tarjoillaan aina panimon suunnitelmien mukaisesti, Skypeck kertoo.
Skunkki-reaktion välttämiseksi panimot alkoivat suosimaan tummennettuja laseja ja suosituin pullon väri on ruskea, koska se suojaa olutta valolta parhaiten.
Viime aikoina panimoalalla on kuitenkin pohdittu lasipullojen korvaamisella muovilla, mutta Skypeckin mielestä lasi on oluelle monin tavoin parempi vaihtoehto. Hän perustelee tämän sillä, että lasi ei ole ainoastaan ympäristöystävällisempää, vaan antaa myös kuluttajille laadukkaamman vaikutelman juomasta.
Skypeckin mukaan lasi myös estää oluen vanhenemisen paremmin, koska ajan myötä muovi päästää juoman hiilihapot pullosta ulos ja hapen samalla sisään. Skypeckin mukaan tölkeissä on samankaltainen vaikutus, mutta hän painottaa parhaimman pakkausmenetelmän selvittämiseksi tarvittavan lisää tutkimuksia.
Miksi osa panimoista käyttää vihreitä lasipulloja?
Vaikka ruskea väri suojaa olutta parhaiten valolta, jotkut yritykset käyttävät kuitenkin vihreitä lasipulloja. Skypeck arvelee tämän johtuvan yksinkertaisesti markkinoinnista.
- Jos tarkastellaan eri olutmerkkejä, joiden juomat ovat vihreissä pulloissa, voi huomata niiden olevan enimmäkseen perintöbrändejä, jotka ovat olleet pystyssä jo pitkään. Suurin osa eurooppalaisista panimosta käyttääkin vihreää lasipulloa, koska se on osa heidän imagoaan, Skypeck toteaa.
- Lisäksi vuosikymmeniä sitten vihreään lasiin liittyi tietynlainen mielikuva laadusta ja ainutlaatuisuudesta, Skypeck lisää.
Skypeck myös kertoo, että jos vihreä lasi ei ollut tarpeeksi tummennettu skunkki-reaktion estämiseksi, monet asiakkaat luulivat erikoisen maun olevan vain osa eurooppalaista makua.
Lue myös: Kristen Bellin lapset rakastavat alkoholitonta olutta - "Voitte sanoa, että olen kauhea vanhempi"
Lue myös: HS: Voiko avaruudessa pieraista? Tähtitieteen dosentti vastasi lasten tiedekysymykseen
Lähteet: CNN