Kriisipuhelimeen vastattiin viime vuonna ennätyksellinen määrä kertoja - valtaosa ei silti saa vastausta
Mieli ry:n kriisipuhelimeen vastattiin viime vuonna ennätyksellinen määrä kertoja.
Yhteensä vuoden 2024 aikana pystyttiin vastaamaan yli 100 000 saapuvaan puheluun. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun 100 000 soittokerran rajapyykki ylittyy.
Luku vaikuttaa suurelta, mutta todellisuudessa valtaosa puheluista jää kuitenkin edelleen vastaamatta. Mieli ry:n kriisipuhelin soi viime vuonna yhteensä lähes 400 000 kertaa.
Mieli ry on vastannut soittojen kasvavaan määrään lisäämällä vapaaehtoistensa määrää. Jatkossa määrää pyritään kasvattamaan muun muassa verkkokoulutuksilla entisestään.
Vapaaehtoisten tekemä työ on merkittävässä osassa, sillä viime vuonna vapaaehtoiset vastasivat kriisipuhelimeen tulleisiin soittoihin yhteensä 45 000 kertaa. Se on 7 000 kertaa enemmän kuin edeltävänä vuonna.
Puhelin- ja verkkokriisityön päällikkö Susanna Winter kertoo, että avuntarve on ollut korkealla koko 2020-luvun, mihin voivat vaikuttaa muun muassa päällekkäin osuneet globaalit kriisit sekä julkisten palveluiden resurssien vähentäminen.
- Kriisissä olevan ei pitäisi joutua olemaan huolissaan, saako keskusteluapua. Tässä ajassa pitäisi lisätä turvallisuuden tunnetta ja viestiä, että keskusteluapua saa jatkossakin ja nopeasti. Siksi on hienoa, että yhä useampi haluaa antaa vapaaehtoisena aikaa. Sillä pelastetaan ihmishenkiä, Winter sanoo.
Lue myös: Valo ei piristä kaikkia - professori kertoo, miksi osa väsyy ja ahdistuu kaamoksen sijaan keväällä
Lähde: Mieli ry