Erika Vikmania mollattiin noloksi seksiobjektiksi somessa - laulajan vastaus laittoi jauhot suuhun
Erika Vikman, 27, on julkaissut uuden singlen Syntisten pöytä, joka on odotettua jatkoa UMK-hitti Cicciolinalle. Vikman kuvailee kappaletta Voice.fi:n haastattelussa Cicciolinan astetta synkemmäksi sisarbiisiksi. Suomidiskon pauhatessa Vikman kutsuu väärinymmärretyt ja elämässään tuomituiksi tulleet syntisten pöytään iloitsemaan.
Kappaleella Erika Vikman haluaa herätellä ihmiset miettimään juurikin muiden ihmisten tuomitsemista, mutta myös oman itsensä tuomitsemista. Vikman haluaa vapauttaa kuulijansa syyllisyyden taakasta.
- Olen itsekin tullut tuomituksi elämäni valinnoista ja saattanut oman pääni sisällä tuomita muitakin. Tämä on voimalaulu heille, jotka ovat tulleet tuomituiksi, kokeneet syrjimistä tai syyllistäneet itseään, Vikman kertoo.
Jotkut ovat eittämättä tuominneet Erika Vikmanin sen jälkeen, kun hän laittoi urallaan uuden vaihteen silmään Cicciolinan myötä. Nainen osallistui Uuden musiikin kilpailuun kappaleella, jonka nimi ja asenne oli otettu italialaiselta ex-pornotähdeltä, ja koko komeus — tai kauneus — oli kuorrutettu iloisella seksipositiivisuudella. Eroottista latausta on Syntisten pöydän musiikkivideollakin, josta Vikman jakoi pätkiä sosiaalisessa mediassa jo päiviä ennen sen julkaisua. Yhteen teaser-videoon Vikman oli saanut Instagramissa kommentin, jonka nainen halusi nostaa esiin koko seuraajakunnalleen.
”Sä oot kyl niin nolo… Miksi haluat olla seksiobjekti, kun osaat laulaakin?” kommentissa kirjoitettiin.
Erika Vikman jakoi Instagramin tarinoissaan kuvakaappauksen kommentista ja kutsui kommentoijaa ahdasmieliseksi. Vikmanin mielestä tällaisia kommentteja on hyvä nostaa esiin.
- Mielestäni niihin on hyvä välillä tarttua, vaikka niitä tuleekin aika vähän. Ehkä 99 prosenttia somekommenteista on positiivisia, ja sitten yksi prosentti on tuollaisia. Yleensä niiden kommenttien sisältö on juuri tuo, että olet nolo ja miksi haluat olla seksiobjekti. Haluan puuttua tuollaiseen kommentointiin. Sitä paitsi olen seksisubjekti, Vikman sanoo.
Laulaja haluaa ihmisten ymmärtävän, että hän on täysin hallinnassa omasta seksuaalisuudestaan. Hän ei suostu häpeämään seksuaalisuuttaan tai mitään muutakaan puolta omassa itsessään. Tähän hän haluaa kannustaa muitakin.
- En aio omistaa elämääni itseni häpeämiseen. Muut voivat hävetä minua, mutta onko se sitten hyvää sisältöä elämälle, että häpeää itseään ja muita? Voisiko elää niin, että mikään ei ole noloa?
Cicciolina oli Erika Vikmanin ensimmäinen julkaisu Mökkitie Records -levymerkin suojissa. Yksi levy-yhtiön perustajista ja artisteista on Arttu Wiskari, jonka musiikki on tietyissä piireissä leimattu ”noloksi”, kuten koko levy-yhtiön tuotanto. Erika Vikmanin korviin ei ole kantautunut hänen levy-yhtiövalinnastaan mitään negatiivisia kommentteja. Kuuntele alta Vikmanin kommentit aiheeseen.
Asennemuutosta luomassa
Naisen avoin seksuaalisuus tuntuu olevan edelleen punainen vaate monelle. Erika Vikman uskoo, että nämä asenteet on omaksuttu menneinä vuosikymmeninä ja ne istuvat edelleen tiukassa joissakin ihmisissä.
- Eivät ne asenteet vaihdu ihan naps vain. Mutta tulevilla sukupolvilla voi olla erilaista, jos heille näytetään vapautunutta ja rohkaisevaa esimerkkiä.
Tätä esimerkkiä Vikman haluaa olla näyttämässä. Hän haluaa olla edesauttamassa asennemuutosta, luomassa movementia. Hän aikoo pitää seksuaalisen vireen imagossaan yllä niin kauan, kuin se hänestä itsestään tuntuu luonnolliselta ja nautinnolliselta.
Monet ovat verranneet Erika Vikmania Kikkaan, ja laulaja itsekin on kertonut suoraan saaneensa Kikalta paljon vaikutteita. Kikkamaisuus kuuluu Syntisten pöydässäkin, vaikkei aivan yhtä selkeänä kuin Cicciolinassa. Vaikka Kikan albumit myivät 1980- ja 1990-lukujen vaihteessa kuin häkä, naista mollattiin seksikkään imagon ja pikkutuhmien sanoitusten takia. Vasta viime vuosina Kikalle on annettu kunnianpalautusta esimerkiksi näytelmän ja radiokuunnelman muodossa. Tällä hetkellä suunnitteilla on peräti kaksi eri Kikka-elokuvaa.
Erika Vikman on pannut merkille, että Kikan jälkeen suomalaiset naisartistit ovat olleet varovaisia naisellisella seksikkyydellä pelaamisessa esimerkiksi kappaleidensa lyriikoissa.
- Sitä ei tehdä tyyliin yhtään.
Maailmalla asiat ovat toisin. Tällä hetkellä listojen kärjessä on Cardi B:n ja Megan Thee Stallionin WAP-kappale, jonka nimi tulee sanoista ”wet ass pussy”. Voisiko suomalaisten poplistojen huipulla nainen nimetä kappaleen VMP:ksi (V*tun Märkä P*llu)? Mieleen tulee enemmänkin Petri Nygård.
Näin suorasukaisesta seksisanastosta toki on Vikmankin kaukana. Mutta totta on, että muut suomalaiset naispopparit eivät nosta seksipositiivisuutta samalla tavalla brändinsä keskiöön kuin Erika Vikman. Sanoituksillaan useammankin kohun aiheuttanut Sanni kyllä laulaa tuoreimmalla levyllään runkkaamisesta, pornosta ja booty calleista, mutta ne ovat pikemminkin tuokiokuvia parikymppisen naisen elämästä kuin artistin ytimessä olevaa sanomaa.
Erika Vikman sanoo, ettei hänelle ole väliä, miten paljon suomalaisartistit käsittelevät seksiä kappaleissaan tai ovat käsittelemättä. Hän on kuitenkin ihmetellyt asiaa.
- Olen pohtinut tätä asiaa paljon. Nähdäänkö seksillä pelaaminen jotenkin pelottavana asiana vai eivätkö artistit vain koe sitä luonnolliseksi? Uskon, että siihen liittyy paljon pelkoa tuomituksi tulemisesta ja siitä, ettei enää otettaisi vakavasti. Eikä kaikkien minäkuvaan vain sovi, että vedetään tuolla stripparin korot jalassa.
Cicciolinasta saadun palautteen perusteella seksipositiiviselle, voimaannuttavalle popille on ollut Suomessa tilausta.
- Olen saanut etenkin naisilta hirveästi palautetta, jossa kiitellään, että otan tämän aiheen esiin ja annan heille vertaistukea. Jonkinlaista henkistä vapautumista olen antanut Suomen naisille palautteen perusteella, Vikman sanoo.
Syntisten pöytä -kappaleen musiikkivideon pääset katsomaan alta. Jos video ei näy alla, klikkaa tästä.
Lue myös: Erika Vikmanilla ja Dannylla eriävät näkemykset Cicciolina-ilmiöstä: "En käyttäisi sanaa rooli"
Lue myös: Mira Luoti seuraa Erika Vikmanin jalanjäljissä - "Mä oon niin onnellinen"