HS: Maria Veitola on sekä toimittaja että somevaikuttaja, eikä näe siinä ongelmaa: "V*ttu, watch me"
Maria Veitola on toimittajan ammattinsa lisäksi myös sosiaalisen median vaikuttaja. Viime aikoina toimittajien tekemät kaupalliset mainokset ovatkin herättäneet mediassa kysymyksen siitä, tekevätkö ne hallaa riippumattomalle journalismille. Veitola kertoo Helsingin Sanomien tuoreessa artikkelissa, että ei itse näe asetelmassa ongelmaa silloin, kun journalismia ja mainossisältöä ei sotke keskenään.
Veitola ei myöskään sulata sitä, että hänet yritetään lokeroida tai hänelle kerrotaan, mitä ei ainakaan voi tehdä.
- Vittu, watch me. Se on aina ensimmäinen reaktioni, kun joku sanoo, mitä en voi tehdä, Veitola toteaa.
Veitola myös havainnollistaa, että kaupallisten yhteistöiden tekeminen mahdollistaa ajan käyttämisen journalistiseen sisältöön, sillä leipä tulee pöytään usein juuri kaupallisesta sisällöstä. Hän myös vertaa itseään mihin tahansa mediataloon, pyörä pyörii isolta osalta sivustolla esitettävistä mainoksista saaduilla tuotoilla.
- Jos käytän puolitoista päivää siihen, että annan tilaa jollekin sairaanhoitajalle, afgaaninaiselle tai iranilaiselle naiselle, eli haastattelen, tarkistan taustat ja faktat, niin minusta on ihan ok tehdä Storytel-yhteistyötä, että voin maksaa itselleni liksaa, Veitola perustelee Helsingin Sanomille.
Veitola on tekemissään kaupallisissa yhteistöissä kuitenkin periaatteelinen. Hän valikoi tarkkaan, mille ja missä mittakaavassa haluaa antaa näkyvyyttä somessaan. Esimerkiksi pikamuoti, pikavipit, lihantuotanto ja matkailu ovat asioita, joita hän ei halua mainostaa ja siten kannustaa niihin. Tämä saattaa joskus tarkoittaa kivoistakin mahdollisuuksista kieltäytymistä.
- Juuri äsken meni koko perheen aurinkoloma sivu suun, hän toteaa Helsingin Sanomien jutussa.
Lue myös: Maria Veitolalta alkaa aivan uusi tv-sarja: "Aiheista, joista ei ole helppo puhua"
Lue myös: Maria Veitola teki 15-vuotiaana tärkeän päätöksen - ottaa nyt kantaa merkittävän asian puolesta
Lähde: Helsingin Sanomat