Radio Nova teki tempun, johon mikään muu kanava ei ole pystynyt - mistä suosio johtuu?
- Kun suomalaista pyytää nimeämään jonkin radiokanavan, hän nimeää Radio Novan, sanoo Niina Jokiaho, Radio Novan ohjelmapäällikkö.
Tämä on toki kärjistys, mutta luultavasti lähellä totuutta. Radio Nova on Suomen suurin kaupallinen radiokanava, josta kaikilla on jokin mielikuva. Vain Ylen Radio Suomi voittaa Novan suosiossa.
Radio Nova on viime vuodet kasvattanut asemiaan suomalaisella radiokentällä, ja tämä kulminoitui kesäkuun alussa juhlitussa RadioGaala-palkintotilaisuudessa. Kaupallisen radion palkintogaalassa Nova voitti himoitun Vuoden radio -palkinnon kolmatta kertaa peräkkäin. Näin ei ole käynyt kertaakaan RadioGaalan historiassa aiemmin. Novan kovin kilpailija Radio Suomipop on voittanut palkinnon niin ikään kolme kertaa, mutta ei vastaavanlaisella hattutempulla. RadioGaala on järjestetty 11 kertaa.
Raadin perusteluissa huomioitiin Novan onnistuminen sekä kaupallisella puolella että kuulijoiden tavoittamisessa.
”Radio Nova onnistui kasvattamaan kuuntelijalukujaan yhä entisestään vuoden 2019 aikana, jolloin myös monipuolisten kaupallisten yhteistöiden määrä ja liikevaihdon kasvu olivat merkittäviä. Lukujen kasvun lisäksi koko kanavalta paistaa monipuolinen tekemisen meininki”, perusteluissa luki.
Kanava ei olisi tietenkään mitään ilman juontajaääniään. Monet saattoivat olla epäileväisiä, kun Scandinavian Hunks -tanssiryhmästä ja lukuisista tv-töistä tunnettu Esko Eerikäinen tuli Novan juontajaksi vuonna 2016. Eerikäinen oli opiskellut radiotyötä Laajasalon opistossa ja tehnyt jonkin verran juontohommia eri kanavilla. Nyt Eerikäinen juontaa Radio Novan Päivää ja lisäksi luotsaa Sunnuntaibrunssi-haastatteluohjelmaa. Miehelle tämänvuotinen RadioGaala oli omakohtaisesti hyvin merkittävä, sillä hän oli ensimmäistä kertaa ehdolla Vuoden radiojuontaja -kategoriassa.
- Yksi radiounelmani toteutui siinä, Eerikäinen kertoo.
Vaikeuksista voittoon
Eerikäisen mukaantulo Radio Novalle osui samaan aikaan kanavan suuren murroksen kanssa, kun Nova siirtyi MTV:n omistuksesta Bauer Medialle loppuvuodesta 2015. Nova oli tuolloin päässyt tippumaan huippuvuosiensa kuuntelijaluvuista, ja yt-neuvottelut muuttivat kanavan tekijäjoukkoa merkittävästi. Alkuvuonna 2016 kanavan ohjelmapäällikkönä aloitti Niina Jokiaho, joka myöntää, että tuolloin oltiin suuren haasteen äärellä.
- Nova on Suomen tunnetuimpia radiobrändejä, ja sitä oli kunnia päästä tekemään. Tuolloin mietimme, onko mahdollista palauttaa kanavan entistä glooriaa ja suuruutta, ja millä keinoilla sen voisi tehdä, Jokiaho kertoo.
Palattiin perusasioiden äärelle. Radiota tehdään ensisijaisesti kuulijoille, vaikka kaupallisessa radiossa mainostajien rooliakaan ei voi olla korostamatta. Novalla alettiin tuoda taas kuuntelijoiden ääntä enemmän esiin lähetyksissä viestien ja puhelinsoittojen muodossa. Myös musiikin, luotettavan uutisoinnin ja liikennetietojen välittämisen merkitystä kirkastettiin.
- On vitsi, että kun tien päällä tapahtuu jotain, ensin soitetaan Radio Novaan ja sitten vasta poliisille. Olemme yksi iso elementti suomalaista autoilua, Jokiaho sanoo.
Kun uudistuksia tehtiin ja vanhoja toimivia asioita vaalittiin, oltiin vuonna 2018 tilanteessa, että Vuoden radio -palkinto napsahti RadioGaalassa - ja sama tahti on jatkunut. 23-vuotias Radio Nova tavoitti viime vuonna parhaimmillaan 1,35 miljoonaa viikkokuuntelijaa. Radio Novaa kuunnellaan parhaimmillaan kaksi ja puoli tuntia päivässä, ja tämä aika on neljässä vuodessa parantunut 15 minuutilla.
Esko Eerikäisen mielestä kaikkia tekijöitä on yhtä lailla kiittäminen kanavan menestyksestä.
- Jos joku meistä ei olisi täysillä tässä mukana, emme olisi Suomen suurin kaupallinen radiokanava. Tiedämme, että kilpailijamme eivät nuku ollenkaan ja tekevät kovaa duunia. Me teemme vielä kovempaa.
Kritiikkiä tarvitaan
Kun on jossain Suomen isoin, kritiikkiäkin satelee väistämättä. Joidenkin silmissä Radio Nova edustaa jotakin liiankin turvallista ja keskiluokkaista. Kun kanava tavoittelee miellyttävää kuulijakokemusta ja suuria massoja, rosoja on jonkin verran hiottava pois. Niina Jokiahon mielestä kritiikki on elintärkeää kanavan kehittymiselle. Hän kuitenkin toivoo, että kritiikki esitetään perustuen tähän hetkeen eikä vaikkapa mielikuviin Novan menneistä vuosista.
- Toivon, että hekin, jotka ovat kuunnelleet Radio Novaa viimeksi lapsena auton takapenkillä, tulisivat kuuntelemaan, miltä me kuulostamme nyt ja yllättyisivät positiivisesti, Jokiaho sanoo.
Ohjelmapäällikön mukaan kaikkia ei kuitenkaan Novan ohjelmilla pyritä miellyttämään, vaikka mahdollisimman suurta joukkoa kylläkin. Tämä on tasapainottelua.
- Meidän pitää miettiä asioita, jotka yhdistävät mahdollisimman isoa joukkoa ihmisiä. Tietyt asiat elämässä ovat meille yhteisiä, ja niiden asioiden ympärille Radio Nova rakentuu.
Nova pyrkiikin olemaan mukana ihmisten suurissa ja pienissä elämän iloissa. Esko Eerikäisellä on lämmin muisto Novasta kymmenen vuoden takaa, kun hän ei ollut radiohommia vielä itse aloittanutkaan.
- Kun tyttäreni syntyi kymmenen vuotta sitten, Radio Novan Aamun Kimmo Vehviläinen ja Minna Kuukka soittivat minulle ja onnittelivat suorassa lähetyksessä. Tuollaisen muistaa aina, Eerikäinen kertoo.
Nyt Radio Novan tavoitteena on saada vuoden päästä neljäs peräkkäinen Vuoden radio -pysti haltuun.
- Oli mahtavaa saada kolmas voitto, mutta kyllä me kaikki heti ajattelimme, mitä voisimme tehdä vielä paremmin. Tekijämme ovat nälkäisiä, Jokiaho kuvailee.
Lue myös: Miten Radio Novasta tuli Suomen radiokentän kuumin ilmiö?
Lue myös: Suosikkiohjelma Retroperjantai laajenee toisellekin radiokanavalle: "Tämä on historiallista"
Voice.fi ja Radio Nova kuuluvat Bauer Mediaan.