Kuva: Shutterstock

Yksi brändi on selvästi huijareiden "suosikki" - katso, mitkä ovat useimmin väärennettyjä

22.04.2025 15:15 - Reija Saarinen / reija.saarinen@bauermedia.fi

Microsoft on selvästi tietojenkalastelun ykköskohde.

Check Point Research on julkaissut vuoden 2025 ensimmäistä neljännestä koskevan Brand Phishing Ranking -raporttinsa. Kyseisestä raportista käy ilmi se, mitä brändejä kyberrikolliset useimmiten hyödyntävät kalastellessaan ihmisten henkilö- tai pankkitietoja.

Kuluvan vuoden aikana, eli tammi-, helmi- ja maaliskuussa ykkössijalla oli Microsoft. Toiselle sijalle nousi Google ja kolmannelle Apple. 

Esimerkiksi Microsoftin kohdalla huijarit loivat väärennetyn kirjautumissivun, jonka tarkoitus kalastella käyttäjien kirjautumistietoja esiintymällä Microsoftin OneDrive-palveluna.

Tiedotteen mukaan huomionarvoista on myös se, että Mastercard on tehnyt paluun. Brändi nousi ensimmäistä kertaa vuoden 2023 kolmannen neljänneksen jälkeen takaisin kärkikymmenikköön, sijoittuen viidenneksi.

- Luotettuihin brändeihin kohdistuvat tietojenkalasteluhyökkäykset ovat yhä merkittävä uhka. Mastercardin paluu listan kärkeen osoittaa, miten houkuttelevaa rahoituspalveluina esiintyminen on huijareille. Kuluttajien on oltava tarkkana erityisesti silloin, kun he käyttävät verkkopalveluita, jotka käsittelevät arkaluonteisia taloustietoja, sanoo Check Point Softwaren Data Group Manager Omer Dembinsky.

Listan useimmiten väärennetyistä brändeistä näet alta:

Microsoft – 36 %

Google – 12 %

Apple – 8 %

Amazon – 4 %

Mastercard – 3 %

Alibaba – 2 %

WhatsApp – 2 %

Facebook – 2 %

LinkedIn – 2 %

Adobe – 1 %.

Lue myös: Kesän matkoja varatessa kannattaa olla tarkkana - huijarit kalastelevat tietoja nyt uudella tavalla

Lähde: Check Point

Kilpailut

Uusimmat