Kuva: Shutterstock

Auton lisätarvikkeissa voi piillä suuri turvallisuusriski - katso, miten asennat ne oikein

10.04.2024 15:15 - Jasmin Mikkilä / jasmin.mikkila@bauermedia.fi

Autokamera voidaan kiinnittää kojelautaan tai tuulilasin sisäpuolelle mallista riippuen.

Markkinoilta löytyy laajasti autoilun lisätarvikkeita, kuten puhelintelineitä sekä autokameroita. Lisätarvikkeet voivat tuoda autoiluun lisämukavuutta sekä turvaa, ilmenee Autoklinikan tekemässä kyselytutkimuksessa. Kuitenkin autoilijoilla on vastuu tarvikkeiden oikeaoppisesta käytöstä sekä kiinnityksessä, sillä muuten lisävarusteissa voi piillä myös vaara.

Esimerkiksi autokamera eli dashcam voidaan kiinnittää kojelautaan tai tuulilasin sisäpuolelle mallista riippuen. Myös puhelintelineitä myydään vaihtelevilla kiinnitystavoilla, ja niillekin on oikea paikka autossa. Väärin sijoiteltu lisätarvike voi aiheuttaa merkittäviä turvallisuusriskejä liikenteessä, sillä laitteet voivat luoda merkittävän puutteen kuljettajan näkyvyydessä.

– Varsinkin puhelintelineitä näkee usein hämmentävissä paikoissa, kuten keskellä tuulilasia keskikonsolin yläpuolella. Näin sijoitettu teline on vaarallinen, sillä se peittää huomattavan osan kuljettajan näkökentästä. Mikäli erillisen puhelintelineen tarvitsee, helpoin ja näkyvyyden kannalta parempi paikka on esimerkiksi tuuletusritilään kiinnittyvä teline, Autoklinikalla tuulilaseihin liittyvästä koulutuksesta vastaava Ken Silvander kommentoi. 

Myös katsastuksessa on mahdollista saada korjauskehotus, mikäli lisätarvikkeet haittaavat kuljettajan näkemistä.

– Lain mukaan tuulilasiin saa kiinnittää lähinnä tiettyjä viranomaisten vaatimia merkkejä sekä esimerkiksi elektronisen parkkikiekon, jonka suositeltu paikka on tuulilasin oikea alakulma. Kaikista muista tuulilasikiinnityksistä on mahdollista saada korjauskehotus katsastuksessa, mikäli esineen koetaan rajoittavan kuljettajan näkökenttää. Dashcamin yleisesti suositeltu paikka on tuulilasin ylälaidassa taustapeilin oikealla puolella, jolloin sen ei pitäisi häiritä näkyvyyttä, Silvander jatkaa.

Autokamerasta voi olla kuitenkin monia hyötyjä

Autoklinikan tekemästä kyselystä ilmeni, että 25 prosenttia suomalaisista on joskus hyötynyt autokamerasta. Autokameroista on ollut vastaajien mukaan hyötyä muun muassa läheltä-piti-tilanteissa (15 prosenttia) sekä onnettomuustilanteissa (7 prosenttia). Kameroita on tämän lisäksi koettu hyödylliseksi myös varkaustilanteissa (4 prosenttia).

– Dashcam voi tosiaan olla erittäin hyödyllinen apuväline. Olemme esimerkiksi kuulleet monilta asiakkailtamme, miten kamera on auttanut onnettomuustilanteen ja korvausvastuullisten selvittämisessä. Osalla autoilijoista on jopa kaksi kameraa, joista toinen on suunnattu taaksepäin peräänajojen varalta, Silvander kommentoi.

Lue myös: Sosiaalisessa mediassa leviävät haasteet aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä

Lue myös: Autovarkaustilastoissa yksi kaupunki erottuu selvästi - varkaudet lisääntyvät yleensä kesää kohti

Lue myös: Massiiviset katutyöt sotkevat julkisen liikenteen reitit kesällä Helsingissä

Lähde: Autoklinikka

Kilpailut

Uusimmat