Katsastuksissa yksi vika nousi viime vuonna ylitse muiden - lähes joka kymmenennessä autossa
Suomessa tehtiin vuonna 2023 yli 2,1 miljoonaa henkilöauton määräaikaiskatsastusta, tiedottaa Traficom. Näistä 28,2 prosenttia päätyi hylkäykseen. Määrä oli lähes sama edellisvuoteen verrattuna.
– Tämä pieni nousu hylkäysprosenteissa viittaa siihen, että autojen kunto ja katsastuskriteerien täyttäminen ovat pysyneet suhteellisen vakioina, toteaa Traficomin johtava asiantuntija Teemu Toivanen tiedotteessa.
Lähes joka kymmenes katsastettu henkilöauto hylättiin tai se sai korjauskehotuksen etuakseliston vikojen takia vuonna 2023. Seuraavaksi yleisimmät syyt korjauskehotukseen oli rekisterikilven valon sekä lähivalojen toimimattomuus.
– Valojen toiminta kannattaa tarkistaa ennen katsastusta, jotta välttää turhat korjauskehotukset. Tätä ei kannata tehdä vain katsastuksen takia, vaan se on osa ajoneuvon yleistä huolenpitoa ja liikenneturvallisuutta, muistuttaa Toivanen.
Sähköautojen katsastuksissa merkittävää lisäystä
Viime vuonna katsastettiin 7 785 sähköautoa, joka on 4 627 katsastusta enemmän vuoteen 2022 verrattuna. Tänä aikana sähköautojen hylkäysprosentti on kasvanut lähes 7 prosenttiyksillöä. Viime vuonna Traficomin mukaan miltein joka viides sähköauto hylättiin määräaikaistarkastuksessa.
Yleisimmät nelivuotiaiden sähköautojen hylkäykseen johtaneet viat olivat ylätukivarren nivelen välyksellisyys, takatukivarren laakeroinnin välyksellisyys sekä määräysten vastaiset sivulasien tummennukset.
– Tukivarsiongelmia voidaan osittain selittää sähköautojen suuremmalla massalla, mikä asettaa niille erityisiä haasteita, toteaa Toivanen.
Lue myös: Jos lähetetty kirje on liian painava postimerkkien määrään nähden, meneekö se perille? Posti vastaa
Lue myös: Ympäristöön päätyy vuosittain 4,5 biljoonaa tumppia vuosittain - suurin osa suomalaisista sakottaisi
Lue myös: Tiedätkö, miten styroksiset noutoruokapakkaukset kierrätetään?
Lähde: Traficom