Kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia hallitsee edelleen selvä riskitekijä
Onnettomuustietoinstituutin julkaiseman raportin mukaan liikenteessä tapahtuu edelleen lukuisia päihtyneen kuljettajan aiheuttamia, kuolemaan johtavia kolareita. Usein onnettomuuksissa surmansa saa myös joku sivullinen, kuten toisen auton kuljettaja tai matkustaja.
Vuosina 2018-2022 liikenteessä tapahtui raportin mukaan 713 sellaista kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa moottoriajoneuvon kuljettajan päihtymistä oli mahdollista arvioida. Kaikkien niiden joukosta jopa 38 prosentissa eli yhteensä 217 tapauksessa kuljettaja oli ajanut kolarin päihteiden vaikutuksen alaisena. Päihtyneiden moottoriajoneuvonkuljettajien aiheuttamissa onnettomuuksissa sen sijaan menehtyi vielä enemmän, 307 moottoriajoneuvoissa ollut henkilöä, viisi polkupyöräilijää ja kolme jalankulkijaa.
Useimmiten päihtyneenä ajaneet kuljettavat olivat käyttäneet juuri alkoholia. Kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 27 prosenttia johtui alkoholista, 11 prosenttia huumeista ja 13 prosenttia lääkeaineista. Lääkeaineiden vaikutuksesta on kuitenkin toistaiseksi hyvin vähän tutkimustitetoa liikenteen näkökulmasta. Jopa lähes 31 prosenttia moottoriajoneuvo-onnettomuuksien aiheuttajista oli sekakäyttäjiä.
Usein rattijuopumukset olivat myös tasoltaan törkeitä, sillä jopa 70 prosenttia alkoholin vaikutuksen alaisena ajaneista ylitti törkeän rattijuopumuksen rajan.
Alkoholionnettomuuksilla on tapana painottua yöaikoihin ja viikonloppuihin, kun taas huumeonnettomuudet levittäytyvät laajemmin pitkin viikkoa. Usein päihtyneenä ajanut kolaroi vain itse, mutta onnettomuuksiin voi liittyä myös sivullisia.
Ongelma tarvitsisi ennaltaehkäisevää työtä
Päihtyneiden kuljettajien saaminen pois liikenteestä vaatisi monenlaisia ennaltaehkäiseviä toimia. Raportissa esitetään esimerkiksi mahdollisuutta, jossa poliisi ja lääkäri vaihtaisivat tiiviimmin tietoja esimerkiksi henkilön ajokykyyn vaikuttavista sairauksista tai lääkityksistä.
Tällä hetkellä tilastojen valossa näyttää, että monilla päihderiippuvaisilla ajo-oikeus on yhä voimassa. Tutkimuksessa päihderiippuvaisuuden kriteerit täytti 66 prosenttia päihtyneenä ajaneista, ja näistä oletetuista päihderiippuvaisista 64 prosentilla ajo-oikeus edelleen oli.
Toisaalta liikenneturvallisuutta voitaisiin parantaa myös esimerkiksi alkolukkojen asentamisella autoihin tai ajoneuvoautomatiikan kehityksellä, jolla voitaisiin esimerkiksi rajoittaa nopeuksia tai varmistaa turvavyön käyttö.
Lue myös: Liikenteessä vaanii pian erityisen korkea eläintörmäysten riski - varo ainakin näillä alueilla
Lue myös: Sähköpotkulautailukausi alkaa - huomioithan nämä asiat liikenteessä
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti