Tampereen raitiovaunu kokee muodonmuutoksen - suosio räjähti käsiin
Tampereen raitiovaunun suosio on kasvanut kohisten, jopa odotettua nopeammin. Yleisöryntäyksen vuoksi raitiovaunuja on nyt määrä pidentää, jotta voidaan kasvavassa kysynnässä varmistaa palvelutaso.
Vaunujen tulevien lisämoduulien ansiosta matkustajakapasiteettiä pystytään kasvattamaan jopa yli 30 prosenttia, mikä tarkoittaa matkustajamäärän nousua 264 henkilöstä 345 henkilöön. Nykyiset raitiovaunut ovat 37 metriä pitkiä, kun lisämoduuli pidentäisi ne 47 metriin.
– Tampereen Ratikan matkustajamäärät ovat kasvaneet suuriksi ennakoitua nopeammin. Vaunupidennyksen myötä vaunun matkustajakapasiteetti kasvaa yli 30 prosenttia 264 henkilöstä 345 henkilöön. Suurempi matkustajakapasiteetti mahdollistaa samalla sen, että Ratikkaa voidaan liikennöidä koko linjastolla optimaalisella 7,5 minuutin vuorovälillä. Se on liikennöinnin sujuvuuden ja joukkoliikenteen matkustajapalvelun näkökulmasta järkevää, kommentoi Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.
Valmista vuonna 2028
Tampereen Raitiotie Oy ja Tampereen Ratikoiden vaunuvalmistaja Škoda Transtech Oy ovatkin allekirjoittaneet sopimuksen, jossa päätetään lisämoduulien tilaamisesta. Aluksi käyttöön saadaan testimoduuli, jota testataan jossakin raitiovaunussa parin kuukauden ajan. Aivan heti lisämoduuleita ei kuitenkaan saada todelliseen käyttöön, sillä testiajoihin ne pääsevät vuonna 2026 ja kaiken sujuessa hyvin varsinaiseen käyttöön vuonna 2028.
– Pitkän vaunun asennus ja testaaminen tulee kestämään tehtaalla noin 2 kuukautta, minkä jälkeen vaunu kuljetetaan Tampereelle vuoden 2026 aikana tehtäviin tyyppikokeisiin. Kokeiden avulla todennetaan pitkän raitiovaunun toimivuus ja sopivuus raitiotiejärjestelmäämme ja sen osajärjestelmiin, Tampereen Raitiotie Oy:n kalustopäällikkö Mika Luutikivi sanoo.
Vaunujen pidentämisprojektin hintalapsuksi tulee noin 18 miljoonaa euroa.
Lue myös: Odotettu metroaseman remontti alkaa jo tänä syksynä - matkustajien toiveet on huomioitu
Lue myös: Raitiovaunujen reitit muuttuvat lähes 1,5 vuodeksi Helsingissä
Lue myös: Metrolinja katkeaa myös ensi vuonna
Lähde: Tampereen ratikka