Sosiaalisen median tuottama mielihyvä vaikuttaa myös yrityksiin - nyt kilpaillaan hauskuudesta
Jyväskylän yliopisto ja Turun yliopisto valmistelevat parhaillaan tutkimushanketta, jossa tutkitaan hauskuuden vaikuttavuutta sekä sen roolia palvelumuotoilussa. Turun yliopiston tiedotteessa kerrotaan, että tarkoituksena on haastaa käsitystä hauskuudesta.
Yritykset ja erilaiset palveluntarjoajat siirtyvät kuluttajien perässä sosiaalisen median alustoille. Sosiaalinen media koetaan koukuttavana, koska se tarjoaa käyttäjilleen viihdykettä ja välitöntä mielihyvää lähes jatkuvalla syötöllä. Yritysten on pystyttävä samaan kiinnittääkseen ihmisten huomion.
Yliopistot aikovatkin nyt tiedotteen mukaan tutkia voiko hauskuuden mekanismeilla aikaansaada palveluihin sitoutumista.
- Hauskuus liittyy ensisijaisesti tekemiseen. Se liittyy mieluisimpiin osallisuuden kokemuksiimme kuten toimintaan heittäytymiseen ja yhdessä olemiseen, Turun yliopiston erikoistutkija Jukka Vahlo selvittää tiedotteessa.
Vahlon mukaan palvelukokemuksessa hauskuutta esiintyy ainakin kolmella tavalla: hetkellisenä vetovoimana, aktiivisena osallistumisena sekä pitkäaikaisena sitoutumisena, kuten tuoteuskollisuutena.
Hauskuus ei tietenkään toimi kaikkien yritysten tai palveluiden myyntivalttina.
- Jos yritys palveluillaan tarjoaa elämäntapamuutosta tai vaikka koulutuskokonaisuutta, nopeat mielihyväkokemukset eivät välttämättä tunnu tarkoituksenmukaisilta, Vahlo selventää.
Jyväskylän yliopiston yliopistotutkija Kai Tuuri taas näkee hauskuuden tuoman kilpailuedun koskevan laajasti erilaisia toimijoita.
- Hauskuus tai sen puute liittyy kaikenlaisiin palvelukokemuksiin toimialasta riippumatta - oli palvelulla sitten viihdyttäviä tai vakavia tarkoituksia, Tuuri summaa tiedotteessa.
Lue myös: Sosiaalisessa mediassa jaetaan virheellistä tietoa horrostamaan valmistautuvista siileistä
Lähde: Turun yliopisto