"Miten olemme antaneet tämän tapahtua?" - Coca-Colan joulumainos suututti ihmiset
Coca-Colan legendaarisia joulumainoksia on tehty vuodesta 1995 alkaen. Tämän vuoden versio julkaistiin muutama päivä sitten. Tällä kertaa kyseinen mainos on tehty kokonaan tekoälyn avulla, ja sen on saanut ihmisissä aikaan yllättävänkin paljon negatiivisia tunteita.
Muun muassa New York Post kertoo artikkelissaan, että mainosta on haukuttu muun muassa karmivaksi dystooppiseksi painajaiseksi. Monet kuvaavat mainoksen tekoa tekoälyllä laiskaksi ja rumaksi.
15 sekunnin mittaisessa mainoksessa moni asia mukailee tuttua kaavaa. Coca-Cola-rekka ajaa pitkin jouluista katua ja jakaa ihmisille virvoitusjuomia. Sen sijaan päähenkilö, eli joulupukki on hyvin pienessä osassa. Hänestä näytetään vain hiukan kättä.
"Maailma on ohi, jos Coca-Cola tekee mainoksensa tekoälyllä."
"Tämän katsominen on vain surullista."
"Näin juuri Coca-Colan mainoksen ja ihmettelen, että miten ihmeessä olemme antaneet tämän tapahtua?"
Mainoksen pääset katsomaan alta.
Secret Level -nimisen AI-yhtiön perustaja Jason Zada on vastannut kritiikkiin toteamalla, että tekoälyn käyttäminen säästää sekä aikaa että rahaa.
- Normaalisti mainoksen tuotantoaika olisi ollut huomattavasti pidempi. Siitä on siis valtava hyöty.
Hänen mukaansa tekoälyn käyttäminen myös mahdollistaa monipuolisemman, räätälöidymmän ja yksilöllisemmän mainoksen tekemisen.
Ihmisen mukaan uudesta mainoksesta kuitenkin puuttuu tunne. Mutta mitä mieltä sinä olet?
Lue myös: Suomalainen rap-artisti päätyi Coca-Colan kansainväliseen mainokseen: "Meidän täytyy olla rohkeita"
Lähde: New York Post