Yle kertoo, miksi kaupoissa alkoholihyllyllä sixpack-muovipakkauksia on viilletty auki
Lidl-myymälöissä ja S-ryhmän kaupoissa on voinut nähdä alkoholijuomien monipakkauksia viillettynä auki. Yle kertoo, että tämän tarkoitus on estää myymälävarkauksia, joissa juomat varastetaan "juoksukaljoina".
Vaikka keinon toimivuudesta Lidlissä ollaan vielä epävarmoja, sen uskotaan vähentävän varkauksien määrää, sillä varas ei voi yhtä helposti napata suurta määrää tölkkejä kerralla.
SOK:n riskienhallinnan päällikkö Janne Ahtoniemi kertoo Ylelle, että S-ryhmä on käyttänyt samankaltaista taktiikkaa jo pitkään. Joissakin myymälöissä suuret 24 tölkin pakkaukset puretaan yksittäisiksi tölkeiksi, jolloin varkaan on vaikeampi varastaa niitä kerralla.
Tällöin varkaan täytyy kantaa omaa säilytystilaa mukana, ja myymälähenkilökunta saa enemmän aikaa reagoida varkauteen. Ahtoniemi myös mainitsee, että joissakin myymälöissä kokonaisia "olutsalkkuja" voi edelleen saada pyytämällä henkilökunnalta.
Lue myös: Sekä aidolla että muovisella kuusella on ympäristövaikutuksensa, kumpi on siis ekologisempi valinta?
Lue myös: 10 aineetonta joululahjaideaa, jotka jäävät lahjan saajan mieleen
Lähde: Yle