Uusi ohjeistus haluaa poistaa lapsille suunnatut karkkimainokset
Kansallinen lapsistrategia on julkaissut uuden ohjeistuksen elintarvikkeiden markkinoinnista lapsille. Helsingin yliopisto on toteuttanut ohjeistuksen osana kansallisen lapsistrategian toimeenpanoa.
Uuden ohjeistuksen myötä pyritään epäterveellisten elintarvikkeiden markkinoinnin rajoittamiseen.
Epäterveellisiksi elintarvikkeiksi määritellään makeiset, suklaa ja sokerituotteet, jäätelöt, sorbetit, mehujäät, energiajuomat sekä alkoholijuomat ja niiden alkoholittomat vastineet. Näitä tuoteitta ei siis ohjeistuksen mukaan tulisi markkinoida lapsille.
Lapsille kohdistuvaksi markkinoinniksi luokitellaan myös esimerkiksi lelujen tai muiden lapsia kiinnostavien tuotteiden yhteyteen asetettu tuote. Myös lastenohjelmien yhteydessä on havaittu olevan lapsille kohdistettua markkinointia.
Ohjeitukset ovat laatineet Helsingin yliopistom elintarvike- ja ravitsemustieteiden osaston tutkijat Sosiaali- ja terveysministeriön määrärahalla.
Lue myös: Suomalaisten suunterveyttä uhkaa etenkin yksi asia
Lue myös: THL:n tilastot lasten ja nuorten ylipainosta julki: "Merkittävä kansanterveyden haaste"
Lue myös: Liikuntaa harrastetaan enemmän, somea käytetään liikaa - uutta tietoa opiskelijoiden elintavoista
Lähde: Sosiaali -ja terveysministeriö