"Uimalasit tupakoitsijalle" ja muut myyjien ikimuistoiset asiakaskohtaamiset
Voice kysyi asiakaspalvelijoilta, mikä kohtaaminen asiakkaan kanssa on jäänyt parhaiten mieleen. Tässä muutamia ikimuistoisia vastauksia.
"Naisasiakas tuli kauppaamme rikkinäisten ja likaisten uimalasien kanssa vaatien tilalle uusia. Selitin kuitenkin, ettei hän voi vaihtaa selvästi käytettyjä laseja. Asiakas tyytyi tilanteeseen ja sanoikin voivansa maksaa uudet lasit itse. Lähdimme etsimään sopivia uimaosastolta. Nainen sovitteli laseja, muttei löytänyt hyvää mallia. Hän sanoi, että oikeastaan myös laskettelulasit käyvät. Vasta siinä vaiheessa tajusin kysyä, mihin tarkoitukseen hän laseja oikein tarvitseekaan.
- Käytän niitä tupakkaa polttaessa, kuului asiakkaan vastaus."
Leena
"Hieman naisellisen oloinen miesasiakas tuli kassalleni. Hän raivosi bonuksista, joita ei näkynyt hänen jäsentilillään. Ryhdyin tarkistamaan asiaa tietokannastamme ja kysyin asiakkaan nimeä. Kun hän vastasi sen olevan Eeva, hämmennyin totaalisesti. Yritin kuitenkin pitää naaman peruslukemilla ja kirjoitin nimen koneelle. Tässä vaiheessa asiakas vasta raivostuikin.
- Oletko noin tyhmä? Nimeni OLI Eeva, mutta nyt se on Matti, hän sanoi ivallisesti.
Minulla ei ole mitään sukupuolta vaihtaneita ihmisiä vastaan, mutta ihmettelen, miksi asiasta piti tehdä noin suuri numero."
Janina
"Työskentelin pitkään päivittäistavarakaupan kassalla. Olen luonteeltani hyvin iloinen ja ystävällinen, joka kuitenkin aiheutti ajoittain myös ongelmia. Onnistuin jostain syystä keräämään vakioasiakkaistamme ne hämärimmät tyypit, joista ajoittain aiheutui myös ongelmia ja osa jopa vainosi minua soittelemalla minulle ja etsimällä minut sosiaalisesta mediasta. Näiden stalkkereiden takia päätimme esimieheni kanssa, että minun ei tarvitse esiintyä enää omalla nimelläni, joten muutimme nimekseni Anne. Kun olin kerran paikallisessa yökerhossa viettämässä iltaa, vainoajani tuli yllättäen nykimään minua hihasta ja huusi Anne-nimeäni kovaan ääneen. Tilanne äityi hyvin agressiiviseksi, jolloin yökerhon järjestyksenvalvojat puuttuivat asiaan ja ottivat miehen kiinni. Lähdin pikaisesti paikalta ja kuulin takanani vain miehen Anne-huudot. Silloin pelotti." Jessika
"Tervehdin naisasiakasta muutaman metrin päästä. Nainen ei vilkaissutkaan minuun päin enkä kuullut hänen vastaavan mitään. Hetken päästä lähestyin naista ja tervehdin häntä uudelleen.
- Me sanottiin jo hei, asiakas vastasi vihaisesti.
Naurahdin sanoen, etten ollut kuullut ensimmäistä vastausta. Tähän nainen ei vastannut enää mitään. Ihmiset ovatkin asiakaspalvelijoille töykeitä valitettavan usein."
Maria
"Näin naisasiakkaan katselevan hansikkaita ja menin kysymään häneltä, tarvitseeko hän niiden kanssa apua. Nainen mietti, viitsiikö alkaa sovittelemaan käsineitä, kun siihen menisi kuitenkin niin paljon aikaa. Ihmettelin tätä hieman, sillä eihän hanskojen sovittamiseen pitäisi kovin kauaa mennä. Sen kuin vain vetäisee ne käteen. Asiakas päätyi lopulta kokeilemaan käsineitä ja hänen epäröimiselleen selvisi syy. Nainen nimittäin halusi kokeilla samasta käsineestä joka ikistä paria, jotta hänelle varmasti löytyisi niistä parhaat. Asiakas siis kävi läpi lähes sata hanskaa ripustellen sovitettuja pareja ympäri myymälää. Ei siis ihme, että hän aluksi epäröi moiseen aikaa vievään projektiin ryhtymistä."
Hanna
"Palvelin asiakasta, kun uusi työntekijä pyysi minut avukseen kassalle. Tiskillä seisoi miesasiakas, joka tarvitsi tiettyä tuotetta. Kerroin, että minun täytyy hakea se varastosta ja että minulla menee siihen hetki. Matkalla varastoon viittasin ohimennen toiselle asiakkaalleni, missä hänen etsimänsä tuotteensa sijaitsee. Muutaman minuutin päästä palasin kassalle, jossa miesasiakas odotti äärimmäisen hiiltyneenä.
- Miten kehtaat odotuttaa minua tässä kassalla? Palvelit vielä toista asiakastakin matkalla, mies sanoi vihaisesti.
Hämmennyin tilanteesta hieman, mutta yritin palvella miestä normaalisti. Hän kuitenkin jatkoi raivoamista, jolloin minäkin lopulta hermostuin. Siitähän asiakas vasta riemastuikin. Hänen silmänsä porautuivat omiini ja hän totesi kylmästi:
- Sinulla täytyy olla todella huono itsetunto, kun et kestä tällaisia tilanteita.
Minusta oli ilkeää, että hän meni tällä tavalla henkilökohtaisuuksiin. Nielin itkua ja myin asiakkaalle hänen ostoksensa. Miehen lähdettyä ryntäsin varastoon ja purskahdin itkuun. Myöhemmin samainen mies sai myös työkaverini itkemään."
Saara
"Olin taannoin kesätöissä suuren tavaratalon kassalla. Saimme pitää mukanamme juomapulloa, kunhan pullon ympärille oli teipattu kuitti osoitukseksi siitä, että tuote on maksettu. Eräänä päivänä väsymys valtasi minut ja päätin ostaa energiajuoman. Kassalle saapui asiakkaaksi iäkäs naishenkilö, joka uteli, joinko työaikanani olutta. Kerroin, että pullossa on vain energiajuomaa, ei alkoholia. Yhtäkkiä mummo kaappasi juomani, siemaisi siitä ison hörpyn ja laittoi pullon takaisin kassapöydälle. Mykistyin täysin naisen toiminnasta, enkä osannut sanoa hänelle mitään. On kai sanomattakin selvää, että energiajuoma lensi tämän jälkeen roskiin."
Timo
"Asiakaspalvelupisteeseen saapui keski-ikäinen naishenkilö, joka halusi vaihtaa kengän pohjiin laitettavia liukuesteitä. Hän kertoi ostaneensa kantapäiden alle tulevat liukuesteet äidilleen, joka ei kuitenkaan pitänyt niistä vaan halusi mieluummin päkiöiden alle tulevat liukuesteet. Katsahdin tuotetta ja kerroin ystävällisesti, että valitettavasti vain käyttämättömillä ehjillä tuotteilla on palautusoikeus. Nainen kuitenkin väitti kiven kovaan, että liukuesteet olivat täysin käyttämättömät. Paketti oli kuitenkin revitty auki, niitattu uudelleen kiinni ja liukuesteen nastoihin oli tarttunut multaa ja ruohoa. Oli selvää, että liukuesteet olivat olleet käytössä. Yritin ystävällisesti selittää tätä asiakkaalle, joka kuitenkin raivostui ja alkoi syyttää minua valehtelijaksi.
- Kuinka sydämetön voit olla, että väität äitiäni, kahdeksankymppistä vanhusta valehtelijaksi, nainen huusi.
Loppupeleissä hyvitin tuotteen naiselle, jotta suuremmalta katastrofilta vältyttäisiin. On valitettavaa, kuinka moni saa haluamansa läpi pelkällä huutamisella."
Kiia
"Työskentelen ruokakaupassa kassalla. Kaupassamme vierailee viikottain vakioasiakkaita, jotka jäävät mieleen syystä tai toisesta. Yksi erikoisimmista asiakkasita on Viilimies, kuten me häntä kutsumme. Viilimies ostaa aina viiliä. Hän ei muuta ostakaan. Kun hän saapuu kassalle, hän ei tervehdi, mutta hän tuijottaa kassamyyjää intensiivisesti silmiin koko palveluhetken ajan. Välillä tilanteesta syntyy tuijotuskilpailu, joka on kuitenkin mahdotonta voittaa. Hän ei räpäytäkään silmiään. Kun rahat on vaihdettu, ottaa Viilimies ostoksensa kassahihnalta ja lähtee sanaakaan sanomatta pois."
Riku
Haluatko sinä jakaa oman ikimuistoisen asiakaspalvelukohtaamisesi? Kommentoi alle!
Aiemmin listasimme oudoimmat asiat, joita hotellien asiakkaat ovat vaatineet. Lue artikkeli täältä.