Suomelle kirkas ykkössija emojien käytössä - edellinen sometrendi unohtumassa

06.05.2015 16:15 - Senni Loikala

Kansainvälisestä emoji-tutkimuksesta selvisi, että suomalaiset käyttävät eniten kuvaikoneita tekstin seassa.

Suomi on noussut kärkimaaksi tuoreessa emoji-tutkimuksessa. Meidän suomalaisten Instagramissa kirjoittamista teksteistä 63 prosenttia on kuvaikoneita. Se on enemmän kuin yhdessäkään toisessa tutkimukseen osallistuneessa maassa.

Pidämme kirkasta ykkössijaa emojien käytön määrässä, sillä toiseksi sijoittuneiden ranskalaisten Instagram-kirjoituksista "vain" tasan puolet on kuvaikoneita.

Emojit korvaavat sanalyhenteet

Siinä, missä emojien suosion nousu on ollut räjähdysmäistä, niin kaikkien tuntemat sanalyhenteet ovat käyneet harvinaisemmiksi. Niiden käyttö on puolittunut kymmenestä prosentista viiteen prosenttiin.

Suosituimpien sanalyhenteiden joukossa ovat muun muassa "lol", "wtf" ja "omg". Aiemmin monien viljelemät lyhenteet ovat muuttuneet jopa vanhanaikaisiksi, kun emojit ovat tulleet vahvasti niiden tilalle. Tutkija Thomas Dimson pitää kuvaikonien suosiota ilahduttavana.

- On harvinainen etuoikeus päästä tarkkailemaan uuden kielen nousua. Instagramissa emojeista on tulossa ajantasainen ja lähes universaali ilmaisutapa kielestä riippumatta.

Pääset katsomaan taulukon siitä, kuinka paljon eri maissa käytetään emoji-kuvia, täältä.

Lue myös: Emojista nousi huoli - yksi suosituista kuvista poistetaan käytöstä

Lähde: Independent

Kilpailut

Uusimmat