Metallicalla persoonallinen tapa päättää keikkojen settilistoista - Spotifyn toimitusjohtaja paljasti
Metallica on tunnettu siitä, että se vaihtelee keikkojensa settilistoja roimasti. Nyt Spotifyn toimitusjohtaja Daniel Ek on kertonut, että bändi käyttää hyväkseen myös Spotifylta saatuja kuuntelutietoja settilistansa muodostamisessa. Daniel Ek kertoi asiasta Spotifyn kvartaalikatsauksessa.
- On artisteja, kuten Metallica, jotka muuttavat settilistaansa kaupungeittain katsomalla Spotifyn dataa siitä, mitkä kappaleet ovat juuri siellä suosittuja. Emme ole koskaan ennen olleet tällaisessa tilanteessa, jossa artisti voi tehdä näin paljon tietoon perustuvia päätöksiä ja tuntea yleisönsä näin hyvin, Ek sanoi Quartz-sivuston mukaan.
Ek kertoi, että Spotify jakaa artisteille ja levy-yhtiöille keräämäänsä tietoa ihmisten kuuntelutottumuksista. Tämän turvin Metallicankin on siis mahdollista mukauttaa soittolistansa juuri tietyn maan yleisön mieltymysten mukaisiksi.
Quartz kirjoittaa, että aina Spotifyn lanseeraamisesta alkaen Metallican rumpali Lars Ulrich on mukauttanut settilistoja tilastoihin nojaten. Mies ei tutki ainoastaan striimauspalvelu Spotifyn lukuja, vaan selvittää myös, mitä Metallica-kappaleita kyseisellä alueella soitetaan radiossa. Mies on aiemmin kertonut 97.9 Baltimore -radiokanavan haastattelussa, että Metallican settilistassa on noin kuusi tai seitsemän vaihtuvaa kappaletta per keikka, ja loput ovat settilistan pysyviä kappaleita. Quartzin mukaan bändi on mukauttanut settilistojaan noin vuodesta 2003 lähtien.
Metallican perusteellinen taustatyö on näkynyt parhaillaan käynnissä olevalla kiertueella myös toisella tavalla. Bändi on soittanut kussakin maassa jonkin kyseisen maan artistin kappaleen. Suomessa toukokuussa vieraillessaan Metallica yllätti vetämällä keikkasetissään Hassisen koneen Rappiolla-kappaleen. Voit lukea aiheesta lisää tästä jutusta.
Lue myös: Metallican ääni- ja valoteknikot kertovat, mitä kulissien takana todella tapahtuu - katso videot
Lähde: Quartz