Sam Taskinen on transnainen, joka tekee myös miesrooleja oopperalavalla - ”Näyttelin aiemmin miestä koko ajan"
Sam Taskisen koko haastattelun voit kuunnella alta tai Podplaysta.
Vuoden 2021 tammikuussa oopperalaulaja Sam Taskiselle valkeni, että hän on nainen. Taskinen oli teatterilla pukusovituksissa, ja hänellä oli tiedossa esiintyminen striimikonsertissa. Mies- ja naislaulajille oli määritelty erilaiset puvut esiintymisasuiksi. Taskinen sovitti hänelle varattua tummaa pukua ja katsoi peiliin.
- Tajusin, että tämä istuu fyysisesti todella hyvin, mutta minulla on jostain syystä todella väärä olo. Katsoin peilistä sitä ihmistä ja ajattelin, että en ole tuo ihminen.
Taskinen meni kotiinsa, tarttui saksiin ja leikkeli kotoaan löytyneen mustan pukunsa riekaleiksi.
- Siitä tuli tosi voimakas fyysinen reaktio ja vahva fiilis, etten voi pitää tuota enää päälläni.
Kun Taskinen tämän jälkeen istui lattialla, moni asia selkeni hänen päässään. Hän ei voisi mennä konserttilavalle ulkoisesti miehenä puku päällä. Hän tajusi oman identiteettinsä. Hän soitti pomolleen, ilmoitti uuden nimensä ja uudet pronomininsa ja kertoi olevansa nainen. Tähän suhtauduttiin hyvin, ja Taskinen pääsi esiintymään konsertissa naisille tarkoitetussa puvussa ja ehostuksessa.
Nyt 33-vuotias Taskinen elää julkisesti transnaisena oopperamaailmassa. Hän oli jo ennen edellä kuvattua tilannetta pohtinut omaa sukupuoli-identiteettiään. Yksi hänen varhaisimmista lapsuusmuistoistaan on, kun hän itki äidilleen, miksei ollut syntynyt biologisesti tytöksi. Parikymppisenä hän identifioi itsensä muunsukupuoliseksi, ja ennen transidentiteettinsä tajuamista hän oli pari vuotta käyttänyt they/them-pronomineja ja rikkonut pukeutumisellaan sukupuolinormeja.
Nyt Lappeenrannasta kotoisin oleva Taskinen käyttää pronomineja she/they.
- En usko selkeään sukupuolibinääriin. Binäärinen sukupuoliajattelu on harmillista kaikille, jos lähdetään laatikoimaan ihmisiä tarkasti. Olen nainen, mutta olen myös ihminen, Taskinen sanoo.
Ei ongelmaa oman äänen kanssa
Taskinen asuu Saksassa Kasselin kaupungissa, joka vastaa väkiluvultaan suurin piirtein Turkua. Nainen työskentelee solistina kahden vuoden kiinnityksellä Kasselin valtionteatterissa. Taskisen äänityyppi on bassobaritoni, joka on oopperan äänityypeistä toiseksi matalin. Matala ääni tavataan yhdistää miehisyyteen, mutta Taskinen on aina pitänyt omaa puhe- ja lauluääntään hyvin naisellisena. Hänelle oman äänen hyväksymisessä ei ole ollut transsukupuolisena mitään ongelmaa. Sukupuolenkorjausprosessi ei muuta hänen ääntään. Kun korjaa sukupuoltaan miehestä naiseksi, hormonihoidot eivät muuta ääntä.
- Hormonihoidot eivät vaikuta äänihuuliin eivätkä kurkunpäähän, joka on jo kasvanut sen kokoiseksi, mikä se on eikä se siitä lähde kutistumaan.
Transmiehillä testosteronihoidot puolestaan madaltavat ääntä. Transnaisillekin on mahdollisuuksia äänen muokkaamiseen paremmin omaa sukupuolikokemusta vastaavaksi.
- Osa transnaisista käy äänihuulileikkauksissa, joissa äänihuulia lyhennetään ja sen myötä äänenkorkeus nousee. Osa käy puheterapiassa, jossa oppii käyttämään ääntä korkeammalla taajuudella, Taskinen kertoo.
Taskinen ei ole tällaisia vaihtoehtoja edes harkinnut. Silti hän on huomannut lauluäänessään muutoksia tultuaan julki transsukupuolisuutensa kanssa.
- Lauluääneni on vapautunut ja syventynyt. Minulle on tullut paljon lisää volyymia, koska olen rennompi kehossani ja itsessäni.
Miehen roolissa transnaisena
Bassobaritonin äänityypissä roolihahmot ovat lähtökohtaisesti joko miehiä tai taikaolentoja, kuten jumalhahmoja ja paholaisia. Taskinen on tehnyt oopperassa miesrooleja vielä transsukupuolisuutensa tajuttuaankin. Parhaillaan hän esiintyy La Muette de Portici -oopperassa, jossa hänellä on kalastajamiehen rooli. Miesroolien näytteleminen transnaisena on tuntunut Taskisesta vapauttavalta.
- Olen aiemmin elämässäni näytellyt miestä koko ajan ja joka paikassa. Nyt kun teen sen lavalla ja jonkun muun roolissa, se tuntuu vapauttavalta ja usein aika hauskaltakin. Voin tehdä mieskarikatyyrejä ja leikkiä sen kanssa.
Taskinen piilotteli naisellisuuttaan ennen kuin lopulta tajusi oman identiteettinsä. Hän kertoo käyttäneensä paljon aikaa kuntosalilla yrittäen saada kehostaan klassisesti miehekkään.
- Minulla on ollut oopperassa aika paljon pahis- ja jumalarooleja. Ajattelin nuorempana, että kehoni ei vastaa sitä ja siksi muokkasin kehoani. Se tuntui myös turvalta maailmaa vastaan, Taskinen sanoo.
Nyt Taskisen olo on huomattavasti kotoisampi omassa kehossaan kuin ennen. Kotoa poistuminen ja ihmisten katseet saattavat edelleen jännittää, mutta enää hänen ei tarvitse tuntea elävänsä jonkun toisen elämää.
- Minulla on parempi olo itsessäni, ja olen hirveän paljon onnellisempi ihmisenä.
Taskinen on iloinen siitä, että hän pääsee lähitulevaisuudessa esiintymään myös kahdessa roolissa, jotka on kirjoitettu transnaisiksi. Hän esiintyy Laura Kaminskyn As One -oopperassa Helsingissä Aleksanterin teatterissa elokuussa, ja tulossa on myös Sveitsissä uusi Lili Elbestä kertova ooppera. Elbe oli taiteilija, joka oli yksi ensimmäisistä transsukupuolisista, jolle tehtiin sukupuolenkorjausleikkaus. Elben tarina on kerrottu muun muassa vuoden 2015 Tanskalainen tyttö -elokuvassa.
Tuuletusta taidemuodolle
Sam Taskinen on raivaamassa tietä oopperamaailmassa. Hän itse tietää lisäkseen vain yhden naisen, jolla on baritonin tai bassobaritonin äänityyppi. Yhdysvaltalainen Lucia Lucas on hänen ystävänsä, joka on päässyt oopperamaailman huipulle esiintymään New Yorkissa Metropolitan-oopperassa. Lucas on tiettävästi ensimmäinen transihminen, joka on päässyt esiintymään kyseisessä arvostetussa oopperatalossa. Taskinen tietää, että konservatorioissa opiskelevassa uudessa sukupolvessa on tulossa lisää heidän kaltaisiaan tekijöitä.
- Se on hirveän tervettä meidän alallemme, koska ooppera voi olla samaan aikaan todella modernia mutta myös todella vanhanaikaista. Se tuulettaa hyvin taidemuotoa, Taskinen sanoo.
Taskisen ääntä on kuultu paitsi oopperassa, myös kevyen musiikin kontekstissa. Taskinen kilpaili Suomen ensimmäisellä X Factor -kaudella vuonna 2010 ja sijoittui kilpailussa toiseksi. Julkkismaailma ei tuntunut Taskisesta omalta. Hän vetäytyi julkisuudesta ja pääsi opiskelemaan Sibelius-Akatemiaan musiikinopettajaksi. Tuolla rakkaus oopperaan syttyi.
- Silloinen laulunopettajani sanoi, että ääneni sopisi hyvin oopperaan. Siellä tehtiin Figaron häitä, johon etsittiin kuorolaisia. Kun olin lavalla tekemässä kuorohommaa, tajusin, että tätä haluan tehdä.
Lopulta Taskinen pääsi opinahjossa solistiselle osastolle ja alkoi toden teolla kehittää taitojaan. Hän alkoi saada oopperarooleja ja solistikonsertteja Suomesta, ja myöhemmin hänet bongattiin solistiharjoittelijaksi Berliiniin Komische Operiin. Ura on ollut tasaisen nousujohteinen.
Ohjaajat ja kollegat ovat suhtautuneet Taskisen transsukupuolisuuteen pääasiassa hyvin.
- Monille ohjaajille tämä on ollut todella mielenkiintoinen asia, johon he ovat halunneet tutustua.
Hän on kokenut kuitenkin ongelmia esimerkiksi koelaulutilanteissa.
- On aika raakaa kilpailla naisena miesrooleista. Se tarkoittaa sitä, että minun pitää olla hirveän paljon parempi kuin muut, Taskinen sanoo.
Lue myös: Voisiko Miss Suomessa olla mukana transsukupuolinen kilpailija? Missiemo Sunneva Sjögrén kommentoi
Voice.fi, Radio Nova ja Podplay kuuluvat Bauer Mediaan.