Hymyile ja keitä kahvia: 8 tapaa olla mukava työkaveri

03.03.2015 21:45 - Linda Arponen

Työpaikalla kannattaa käyttäytyä ystävällisesti muita kohtaan, niin työskentelystäkin tulee hauskempaa.

Hyvin usein totuus on se, että mitä enemmän pidät työkavereistasi, sitä enemmän pidät myös työstäsi. Työnteosta tulee väistämättä menestyksellistä ja mukavampaa, kun työympäristö on miellyttävä ja sinua ympäröi ihmiset joista pidät. Lisäiloa tulee siitä, jos myös muut nauttivat sinun läsnäolostasi. Ja kukapa ei haluaisi olla työpaikalla se ihminen, jonka kanssa työskentelystä muut pitävät?

Jos haluat olla vielä parempi työkaveri, kokeile piristää kollegoitasi esimerkiksi seuraavilla tavoilla:

Hymyile

Tämä voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta hymyilemällä saat työkaverisi välittömästi lämpenemään sinulle. Vaikka et tuntisikaan kaikkia ihmisiä työpaikallasi, kannattaa mieluummin ottaa katsekontakti ja hymyillä, kuin katsoa kiusaantuneesti muualle. Hymyily nostaa tutkitusti endorfiinitasoja ja voi olla myös tarttuvaa. Näin ollen et tee vain itseäsi iloisemmaksi, vaan voit auttaa myös muita.

Pidä työpisteesi siistinä

Kukaan ei pidä sotkusta, varsinkaan muiden tekemästä. Sotkuinen työpöytä ensinnäkin huonontaa tuotteliaisuuttasi, vie sinulta turhaa aikaa, kun joudut etsimään tavaroitasi ja lisää sekä sinun että muiden ahdistuneisuutta. Siisti pöytä tekee työpisteestäsi houkuttelevamman näköisen, jolloin myös ystävyyssuhteiden luominen ja säilyminen helpottuu.

Puhu, mutta älä liikaa

Älä pelkää rentojen keskustelujen aloittamista työpaikallasi. Kysy työkavereiltasi heidän elämästään ja tutustu heihin. Jos tiedät, että heillä oli suuria suunnitelmia viikonlopulle, kysy, miten ne menivät. Katso kuitenkin, että ajoitat juttelut oikeisiin hetkiin, kuten lounastauolle. Jos työkaverisi on ilmiselvästi kiireinen, ei häntä luultavasti kannata sillä hetkellä häiritä kertomalla eilisistä treffeistäsi.

Vältä hajuja, jotka saavat muut kaikkoamaan ympäriltäsi

Kerroimme aiemmin, mitä löyhkääviä eväitä kannattaa työpisteellään vältellä. Myös liika parfyymi ei ole koskaan hyvä ratkaisu työpaikalla. Kohtuulliset suihkaukset käyvät hyvin, mutta itsensä kuorruttaminen hajuvedellä voi saada työkaverit lähestulkoon pyörtyilemään.

Älä laiskottele

Tämäkin voi kuulostaa itsestään selvältä, mutta kukaan ei pidä velttoilevasta työkaverista, joka laittaa muut tekemään kaiken. Hyvä työkaveri on aktiivinen ja vastuullinen. Heitä ei tarvitse muistuttaa töiden tekemisestä ja he tekevät tehtävänsä perusteellisesti.

Pukeudu hyvin ja asianmukaisesti

Se miten pukeudut kuvastaa suoraan sitä, mitä ajattelet itsestäsi. Se korreloi myös siihen, millainen asenteesi ja olemuksesi on töissä. Jos näytät ammattimaiselta ja siistiltä, ajattelevat myös työkaverisi sinusta sillä tavalla. Jos näytät epäsiistiltä ja sotkuiselta, voi ulkonäölläsi olla negatiivisia vaikutuksia työelämääsi.

Suklaata, leivonnaisia ja keksejä

Kyse ei ole siitä, että ostat itsellesi ystäviä, mutta kaikki ilahtuvat yllätyksistä aina silloin tällöin. Jos vaikka leivoit edellisenä iltana, mikset toisi loppuja leivonnaisia seuraavana päivänä töihin? Asia ei ole kovin suuri, mutta sitäkin mieluisampi muille.

Yksi sana: kahvi

Jos sinulla on aikaa, tarjoudu keittämään tai hakemaan kahvia aina silloin tällöin. Älä tee siitä suurta numeroa, kysy vain ohimennen muilta, tekisikö heidän mieli kahvia. Saat luultavasti lähes aina myöntävän vastauksen. Se, että tekee joitakin asioita vapaaehtoisesti muiden puolesta, parantaa yleisesti ottaen työpaikan ilmapiiriä. Luultavasti joku tekee joskus saman palveluksen myös sinulle.

Olemme kertoneet aiemmin, mitä puheenaiheita työpaikalla kannattaa välttää. Lue juttu täältä.

Lähde: Style Caster

Kilpailut

Uusimmat