Rolls-Royce liittyy katumaasturimarkkinoille – tällainen on ylevä Cullinan
Katumaasturimarkkinat kasvavat etenkin kompaktien autojen luokassa tarjonnan kasvaessa nopeaan tahtiin. Myös toiseen ääripäähän, eli oikeiden luksusmaastureiden joukkoon, on tullut lisää vaihtoehtoja.
Perinteinen brittiläinen luksusautovalmistaja Rolls-Royce kertoi ensimmäisen kerran jo kolme vuotta sitten liittyvänsä mukaan katumaasturimarkkinoille, ja nyt on koittanut sen aika.
Yli 5,3 metriä pitkä ja lähes 2,7 tonnia painava auto on Cullinan, joka muuten on vaatimattomuudessaan maailman suurimman timantin nimi. Auton ulkonäössä on luonnollisesti havaittavissa sukunäköä, mutta reilu 1,8 metrin korkeus ja mittava maavara eivät jätä autoluokkaa arvailujen varaan.
Sisätiloissa on tarjolla merkille ominaiseen tapaan nahkaa ja puuta. Kuljettaja löytää edestään muita malleja hieman paksumpikehäisen ohjauspyörän, ja uutena mahdollisuutena kojelautaan piiloutuva näyttö tottelee keskikonsolin kiertokytkimen lisäksi ensimmäistä kertaa kosketusta.
Rolls-Roycen tapauksessa myös takapenkki on suuressa arvossa. Cullinan on mahdollista varustaa kolmen istuttavalla perheystävällisellä takapenkillä, tai kahden istuttavalla parempaa mukavuutta enemmän säätömahdollisuuksia tarjoavalla versiolla. Cullinan on myös sisätilojen monikäyttöisyydessään poikkeuksellinen merkkinsä edustaja. Tavaratilaa on tarjolla 540 litraa, takapenkit kaatamalla tila laajenee 1 886 litraan ja lastauspituutta on yli 2,2 metriä.
Massiivisen luksusauton voimanlähteenä toimii klassinen 6,75-litrainen kahdella turboahtimella varustettu V12. Tehoa voimanlähde tuottaa 420 kW (571 hv) ja vääntöä massiiviset 850 newtonmetriä. Voima välitetään luonnollisesti kaikille neljälle pyörälle ja suorituskyky lienee riittävä, vaikka valmistaja ei ilmoita muuta kuin 250 km/h:iin yltävän huippunopeuden.
Ympäristönäkökulmasta kyseessä ei ole kovinkaan hyväksyttävä kulkuneuvo, sillä kulutukseksi valmistaja ilmoittaa 15 l/100 km, mikä tarkoittaa CO2-päästöinä 341 g/km. Toisaalta kaikki koskaan liikenteeseen päätyvät Cullinanit tuskin rasittavat ympäristöä yhtä paljon kuin Golfit tai Corollat.
Ajomukavuudesta huolehtii uusi ajotilanteisiin mukautuva ilmajousitus. Autoon kulkemisen helpottamiseksi auto laskeutuu lastaustilanteessa 40 millimetriä ja nousee normaaliin korkeuteen käynnistyksen jälkeen. Maasto-ohjelma puolestaan nostaa autoa pohjakosketusten välttämiseksi ja ilmajousitus huolehtii mahdollisuuksien mukaan jokaisen pyörän pysymisestä ajopinnalla. Valmistaja ilmoittaa auton kahluusyvyydeksi 540 millimetriä.
Rolls-Royce Cullinan on yksi esimerkki lisää siitä, mistä ihmiset ovat tällä hetkellä halukkaita maksamaan. Todennäköisesti harva näistä autoista tulee koskaan näkemään maastoa, ja pääsemään lähellekään kykyjen rajoja, mutta silti ihmiset haluavat niitä ominaisuuksia.
Lue myös: Nissan Qashqai jää toiseksi - X-Trail vakuuttaa kyvyillään
Lue myös: BMW-fanit herätys! M3:sta esiteltiin rajoitettu superversio!