BDSM-tykitystä ja joikusoolo - listasimme illan viisufinaalin hulluimmat hetket
Vaikka Euroviisut on virallisen nimityksensä mukaan laulukilpailu, monet katsovat kilpailua ihan muun kuin itse kappaleiden takia. Viisuissa nähdään vuosittain mitä erikoisempia esityksiä, joista voi kotikatsomoissa repiä huumoria ja huvitusta. Aiempina vuosina Euroviisuissa on nähty muun muassa pikkuleipiä paistavia venäläismummoja, irlantilainen kalkkunakäsinukke, itsensä kanssa dueton laulanut oopperalaulaja ja hirviöistä koottu hard rock -yhtye. Kuten suomalaiset hyvin tietävät, joskus leuat loksauttava erikoisuus voi siivittää jopa voittoon asti.
Tänäkin vuonna Euroviisuihin on lähetetty radioystävällisen popin ja mahtipontisten balladien lisäksi kulmakarvoja kohottavia esityksiä. Kokosimme yhteen lauantai-illan viisufinaalin eriskummallisimmat hetket.
Australian keppiooppera
Australia on ollut mukana Euroviisuissa vuodesta 2015 lähtien. Aiemmin maa on luottanut taidokkaasti tehtyihin radioystävällisiin pop-kappaleisiin, mutta tänä vuonna moni asia on toisin. Tänä vuonna Australiassa järjestettiin ensimmäistä kertaa viisukarsinta, jossa yleisö pääsi vaikuttamaan voittajan valintaan äänestämällä. Voittajaksi valikoitui Australiassa useita palkintoja saanut, eri musiikkityylien välillä luontevasti liikkuva Kate Miller-Heidke.
Naisen poppia ja oopperaa yhdistävä Zero Gravity on noussut yhdeksi viisufinaalin suurimmista ennakkosuosikeista pitkälti mykistävän esityksensä ansiosta. Nainen keikkuu esityksessään monta metriä pitkän, taipuvan kepin päässä yhdessä kahden taustatanssijan kanssa. Korkeat nuotit ja korkealentoinen esitys nostattavat esityksen varmasti korkeaan pistemäärään. On helppo uskoa, että tämä tikunnokkaan nostettu Frozen-prinsessa miellyttää myös perheen pienimpiä.
Islannin uhkaava BDSM-show
Kuvittele, että Rammstein, Nine Inch Nails ja Pet Shop Boys pistetään tehosekoittimeen ja lopputulos tarjoillaan berliiniläisellä BDSM-klubilla. Tällainen on Islannin Hatari. Kappaleella Hatrið mun sigra kilpaileva yhtye ei Australian tavoin kalastele perheen pienimpien suosiota.
Synkän elektronisesti jyskyttävä kappale maalaa dystooppisen kuvan siitä, miten viha valtaa maailman. Hatari on perinteisen bändin sijasta taideprojekti, joka on aiheuttanut harmaita hiuksia israelilaisille euroviisujärjestäjille protestihenkisyydellään. He ovat kutsuneet tämän vuoden Euroviisuja Israelin propagandaksi, jolla maa pyrkii siirtämään ihmisten huomion pois palestiinalaisia kohtaan suorittamistaan ihmisoikeusloukkauksista. Viisulavalla suoraa protestointia ei ole nähty, mutta joka tapauksessa esitys on kohahduttavuudessaan omalla tasollaan muihin tämän vuoden kisailijoihin verrattuna. Perinteinen viisumodulaatio kappaleesta tosin löytyy, liekö sekin silkkaa kettuilua viisusysteemiä kohtaan.
Norjan karvanoppajoiku
Norja on noussut viisufanien suosikiksi KEiiNO-yhtyeellä ja heidän Spirit in the Sky -kappaleellaan. Kappale olisi muuten hyvin perinteistä karvanoppapopitusta, mutta biisiin on upotettu mukaan rehellistä joikaamista. Joikun takana on Fred Buljo, jolle on kappaleessa suotu jopa joikusoolo. Voisi kuvitella, että ympäri Eurooppaa kotikatsomoissa yhdytään innokkaasti mukaan joikuun, vaihtelevin lopputuloksin.
Joidenkin mielestä kappaleen melodiakulku kertosäkeessä muistuttaa hieman liikaa Saara Aallon viime vuoden Monsters-kappaleesta, mutta suomalaisilla on ihan oikeakin syy ottaa kunniaa Spirit in the Sky -kappaleesta. Yksi kappaleen tekijöistä nimittäin on suomalainen Henrik Tala, joka on tehtaillut hittejä esimerkiksi Arttu Wiskarille.
San Marinon lyriikan kukkaset
Piskuisella San Marinon valtiolla ei ole Euroviisuissa erityisen vakavasti otettavaa mainetta. Tänä vuonna San Marino on päättänyt lähteä täysillä hölmöilyn linjalle. Maata edustaa jo toistamiseen turkkilainen hammaslääkäri Serhat, 54, jonka Say Na Na Na -kappale sisältää tämän vuoden viisujen aivottominta lyriikkaa. Vai miltä kuulostaa esimerkiksi sanat ”ole sankari, ole sateenkaari ja sano na na na”?
San Marinon jatkoonpääsy oli monelle ensimmäisen semifinaalin suurin yllätys. Viisujen camp-ulottuvuuden rakastajat ovat varmasti kiitollisia Serhatin finaalipaikasta, sillä rehellisen hassuttelevia numeroita ei illan finaalissa ole liiaksi asti.
Verka Serduchkan paluu
Viisufinaalin väliaikanumeroissakin riittää tänä vuonna katsottavaa, ei vähiten Madonnan esiintymisen vuoksi. Monet katsojat ilahtuvat myös väliaikanumerosta, jossa aiempien vuosien viisusuosikit tulkitsevat toistensa kappaleita. Näistä esityksistä viihdyttävin lienee Helsingin Euroviisuissa lähtemättömän vaikutuksen tehneen Ukrainan Verka Serduchkan tulkinta viime vuoden voittobiisistä Nettan Toysta.
Esitys muistuttaa vauhdikkuudessaan ja koreografiassaan Dancing Lasha Tumbai -viisukappaleesta, jolla Verka sijoittui toiseksi ja nousi viisudiskojen vakiosuosikiksi. Tälläkin kertaa Verka on sonnustautunut ihmisdiskopalloksi, ja esityksensä aikana Verka intoutuu vilauttelemaan alushousujaankin.
Lue myös: Kärsiikö ennakkosuosikki Ruotsi viisusääntöjen sanelemasta muutoksesta esitykseen? Artisti kommentoi
Lue myös: Kreikan euroviisukaunotar sai Darudelta tukea vaikeana hetkenä - "Hän on mieletön"