Tiesitkö, mistä joulukalenteri on peräisin? Ensimmäinen oli tylsä, väritön ja kaukana hitistä
Monessa perheessä joulun odotus alkaa viimeistään siinä kohtaa, kun joulukalenterin ensimmäinen luukku avataan. Lokakuusta lähtien kauppojen hyllyt notkuvat erilaisia kalentereita, joiden luukkujen takaa paljastuu mitä moninaisimpia herkkuja.
Suklaakalenteria voisi jo nykypäivänä nimittää perinteiseksi, sillä niiden rinnalle on lanseerattu yhä kekseliäämpiä tuotekalentereita, joista osa on myös aikuisempaan makuun. Voice.fi esittelee kauden kalenterivaihtoehtoja tässä jutussa.
Mutta monelle aito ja oikea joulukalenteri on Suomen partiolaisten adventtikalenteri.
Joulukalenterin idea syntyi Saksassa 1900-luvun alussa, josta se levisi pohjoismaihin. Ensimmäinen joulukalenteri tuli Suomessa myyntiin vuonna 1947.
- Partiotytöt bongasivat idean Ruotsista ja toivat sen Suomeen, kertoo Suomen partiolaisten viestintä- ja markkinointipäällikkö Anna Koroma-Mikkola Voice.fi:lle.
Kalenteri ei ollut aluksi mikään hitti.
- Ensimmäisinä vuosina adventtikalenteria ihmeteltiin. Ensimmäinen oli aika väritön ja yksinkertainen. Myöhemmin kuva-aiheista tuli iloisempia ja värikkäämpiä, jolloin suosiokin kasvoi, Koroma-Mikkola sanoo.
Partiolaisten kalenteri alkaa usein jo marraskuussa
50-luvulle tultaessa kalenterit olivat jo värikkäitä ja moniaiheisia. Muutamassa vuodessa adventtikalenteri vakiinnutti asemansa.
Partiolaisten kalenteri on nimen omaan adventtikalenteri - se alkaa ensimmäisestä adventtisunnuntaista, joka on neljäs sunnuntai ennen joulua. Tänä vuonna se on 29. marraskuuta, joten adventtikalenterin avulla joulunodotus on jo alkanut.
Kalenterimyynnillä rahoitetaan partiotoimintaa. Myyntituotto menee kokonaisuudessaan partiotoimintaan ja suurimman osan saavat paikalliset lippukunnat.
Perinteisesti kalentereita on kaupattu ovelta ovelle kiertämällä, mutta poikkeusvuosi on tuonut siihenkin muutoksen.
- Joillain paikkakunnilla kalentereita on vielä voitu myydä kasvokkain, mutta esimerkiksi pääkaupunkiseudulla olemme joutuneet keksimään uusia keinoja. Kalentereita on myyty verkkokaupassa, jossa tuoton voi osoittaa valitsemalleen lippukunnalle. Lisäksi sitä on markkinoitu ihan flyereita jakamalla ja esimerkiksi eri Facebook-ryhmissä, Koroma-Mikkola kertoo.
Lue myös: Aikuiselle, lapselle ja lemmikille! 20 ihanaa ja erilaista joulukalenteria, joista ei löydy suklaata