Kuva: Shutterstock

Mitä leveämpi hymy, sitä enemmän pisteitä - Japanissa kaupan henkilökuntaa koulutetaan tekoälyllä

23.07.2024 12:15 - Nina Turunen / niina.turunen@bauermedia.fi

Uuden järjestelmän avulla on tarkoitus parantaa asiakaspalvelua.

Aeon, yksi Japanin suurimmista supermarketketjuista on ottanut käyttöönsä Mr. Smile -koulutusohjelman, joka arvioi tekoälyn avulla asiakaspalvelijan äänensävyä ja sen voimakkuutta sekä ilmeitä.

Japanilaisen teknologiayhtiö Insta VR:n kehittämän Mr. Smile ohjelman sanotaan pystyvän arvioimaan tarkasti myyjän palveluasennetta. 

Ohjelmassa on pelinomainen palkkiojärjestelmä, joka pisteyttää suoritukset ja palkitsee käyttäjiä kehittymisestä. Kun pisteitä on kertynyt tarpeeksi, käyttäjä pääsee seuraavalle, haastavammalle tasolle. Ohjelma kerää työntekijöiden pisteet yhteen, jotta niitä voidaan verrata eri osastojen ja ketjun muiden liikkeiden kesken. 

Asiakaspalvelijoiden tavat hymyillä ja puhua vaihtelevat liikaa asiakkaiden kesken: toisella saattaa olla liian hiljainen ääni ja toisen suupielet eivät nouse tarpeeksi. Yhtiö uskoo, että vakioimalla henkilökunnan hymyt, asiakastyytyväisyys paranee.

Ohjelmistoa testattiin ensin kahdeksassa myymälässä, joissa työskentelee yhteensä noin 3400 työntekijää. Kolmen kuukauden mittaisen testijakson aikana huomattiin, että henkilökunnan tervehdykset ja hymyt paranivat 1.6-kertaisesti.

Heinäkuun alussa Aeon ilmoitti olevansa maailman ensimmäinen yritys, joka käyttää tekoälyjärjestelmää kaikissa 240 myymälässään ympäri maata.

Ammattiliitto ei tue pakkohymyilyä

Järjestelmä on kuitenkin herättänyt maassa paljon keskustelua. Ammattiliitto UA Zensen on ilmaissut huolensa siitä, että pakkohymyily voi lisätä asiakaspalvelijoiden häirintää työpaikalla. 

Työntekijöiden sanallinen häirintä ja jatkuvien valitusten tekeminen on Japanissa yleinen ilmiö, joka tunnetaan myös nimellä kasu-hara. 

Tänä vuonna lähes puolet, noin 30 000 ammattijärjestön kyselyyn vastanneista palvelualalla työskentelevistä ihmisistä kertoi kokeneensa häirintää. Yhdenmukaistettua hymyilypakkoa on kuvailtu uudeksi häirinnän muodoksi. 

- Hymyt eivät ole tuotteita. Hymyjen pitäisi olla kaunis ja sydämmellinen asia, yksi vastaaja sanoo. 

- Ihmiset ovat erilaisia ja jokainen ilmaisee välittämistä eri tavalla. Koneen käyttäminen ihmisten asenteiden standardoimiseen kuulostaa kylmältä ja typerältä, toinen vastaaja kommentoi.

Lue myös: Suomalaispaahtimon tekoälykahvi nousi maailmanlaajuiseksi ilmiöksi - ensimmäinen laatuaan

Lue myös: Ovatko tässä vuoden häät? Intian rikkaimman miehen poika astui avioon ökyhäissä

Lähde: The South China Morning Post

Kilpailut

Uusimmat