Kuva: Shutterstock

Foodoralle useita huomautuksia lainvastaisista käytännöistä

07.04.2025 18:15 - Rebekka Silvennoinen / rebekka.silvennoinen@bauermedia.fi

Kilpailu- ja kuluttajavirasto tiedottaa Foodoran antaneen hinnoista ja tarjousten kestosta harhaanjohtavaa tietoa.

Kuluttaja-asiamies on puuttunut Delivery Hero Finland Oy:n Foodora-alustan lainvastaisiin menettelyihin, jotka liittyvät esimerkiksi hintatietojen antamiseen ja sopimusehtoihin. Asiasta tiedottaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. 

Foodora-alustalta kuluttajat voivat tilata muun muassa ravintola-annoksia kotiin kuljetettuna tai ravintolasta noutamalla.

Kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota hintojen ilmoittamiseen Foodora-alustalla. Ruoka-annoksen hinnan lisäksi kuluttajan maksettavaksi saattoi tulla esimerkiksi palvelumaksu ja toimitusmaksu. Kaikki kuluttajalle tulevat maksut saattoivat tulla näkyville vasta ostoskoriin siirryttäessä. Muut mahdolliset kulut oli ilmoitettu pienellä eivätkä ne olleet kuluttajan näkyvillä tarpeeksi. 

- Hinta on yksi keskeisimmistä tiedoista, joiden perusteella kuluttaja tekee päätöksiä. Siksi on erityisen tärkeää, että sitä koskevat tiedot ovat selkeitä ja pitävät paikkaansa kaikissa tilausprosessin vaiheissa, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen muistuttaa. 

Sopimusmallin tiedottaminen 

Kuluttaja-asiamies puuttui myös ehtoon, jossa kuluttajan tilauksesta tulee sitova vasta, kun Delivery Hero hyväksyy tilauksen. Kuluttaja-asiamies katsoi, että poikkeavasta ehdosta ei kerrottu selvästi. 

Delivery Hero varasi ehdoissaan oikeuden perua tilauksen, jos tilattu tuote oli loppu tai jos Delivery Hero tai sen lähettikumppani oli muuten estynyt toimittamasta tuotteita. Kuluttaja-asiamies huomautti, että sopimuksen synnyttyä Delivery Heron velvollisuutena on täyttää sopimus, ja piti siten ehtoa kohtuuttomana.

Pitkittyneet toimitusajat ja viivästyneiden tilausten peruuttaminen

Ilmoituksia kuluttajilta Kilpailu- ja kuluttajaviranomaiselle oli tullut myös Foodoran pitkittyneistä toimitusajoista ja siitä, ettei kuluttajilla ollut mahdollisuutta peruuttaa viivästyneitä tilauksia.  

Kuluttaja-asiamies sai kuluttajilta myös ilmoituksia, joiden mukaan Foodora ei ollut kuluttajien toiveista huolimatta suorittanut viivästysten ja virheiden hyvityksiä sekä aiheettomien veloitusten palautuksia rahana vaan etukoodeina. Myyjän on kuitenkin lähtökohtaisesti oma-aloitteisesti tarjottava kuluttajalle rahana tälle lain mukaan kuuluvia hyvityksiä tai palautuksia

- Jos yritys haluaa tarjota kuluttajalle rahasuorituksen vaihtoehtona esimerkiksi etukoodia, kuluttajalle on annettava aito valinnanmahdollisuus rahasuorituksen ja etukoodin välillä. Kuluttajan oikeuksien käyttämistä ei tule hankaloittaa esimerkiksi tarjoamalla rahasuoritusta vasta kuluttajan pyytäessä. Väänänen sanoo. 

Harhaanjohtava kuva tarjousten voimassaolosta

Huomautettavaa Delivery Hero sai myös harhaanjohtavasta kuvasta tarjousten voimassaolosta. Esimerkiksi kuluttajille on tilattaessa näytetty 15 minuutin pituinen aika hyödyntää tarjous. Kuluttaja-asiamiehen havaintojen mukaan ajastin kuitenkin käynnistyi joissakin tapauksissa uudelleen heti sen päätyttyä.

Delivery Hero sitoutui kuluttaja-asiamiehen vaatimuksesta muuttamaan menettelyjään ja sopimusehtojaan.

Lue myös: Etenkin yksi hedelmä tulisi huuhdella erityisen huolellisesti ennen syömistä

Lue myös: Kustannusten nousu on tyhjentänyt erityisesti yhden ikäryhmän käyttö- että säästötilejä

Lue myös: Kalastaja, muistathan vuoden alussa voimaan astuneen saaliin ilmoitusvelvollisuuden

Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kilpailut

Uusimmat