Kuva: Shutterstock
Suomalaiset boikotoivat amerikkalaistuotteita - katso, missä ryhmissä tämä etenkin korostuu
Jopa 40 prosenttia kyselyyn vastanneista kertoi vähentäneensä jenkkibrändien tuotteiden ostamista.
Viime kuukausien poliittiset tapahtumat ovat vaikuttaneet myös suomalaiskuluttajien asenteisiin, kertoo Hintaopas. Presidentti Donald Trump on nostattanut kohua muun muassa tullipäätöksillään ja turvallisuuspoliittisilla linjauksillaan. Tämä on vaikuttanut myös suomalaiskuluttajien käytökseen, kertoo Hintaopas.
Hintaoppaan teettämän kyselyn mukaan peräti 40 prosenttia suomalaisista on vähentänyt jenkkibrändien tuotteiden ostamista ja 23 prosenttia on aikeissa tehdä niin.
- Luvut ovat yllättävän korkeita. 63 prosenttia eli lähes kaksi kolmasosaa vastaajista on joko vähentänyt tai harkitsee vähentävänsä amerikkalaisten brändien ostamista tai verkkokauppojen käyttöä johtuen viime kuukausien poliittisista tapahtumista, kommentoi Hintaopas.fi-palvelun maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.
Tiedotteen mukaan erityisesti naiset ja vanhemmat ikäryhmät boikotoivat jenkkittuotteita. Naisista 45 prosenttia on jo vähentänyt yhdysvaltalaisten brändien tai kauppojen käyttöä, miehissä vastaava luku on 35 prosenttia.
Eri ikäryhmien osalta 45–54-vuotiaiden keskuudessa jo jenkkikulutustaan vähentäneiden osuus on 41 prosenttia, 55–64-vuotiaiden keskuudessa 49 prosenttia ja yli 65-vuotiaiden vastaajien kohdalla peräti 51 prosenttia eli yli puolet vastaajista.
Ero ikäluokkien välillä on varsin suuri, sillä kaikissa 18–44 ikävuoden väliin sijoittuvissa ikäryhmissä boikotoijien osuus asettuu noin 30 prosenttiin.
- On erittäin mielenkiintoista seurata, mihin suuntaan tämä trendi kehittyy ja kuinka pitkään kuluttajat osoittavat mielipiteitään ostopäätöstensä kautta. Monet yhdysvaltalaisbrändit esimerkiksi tietokoneiden, matkapuhelinten, sosiaalisen median verkostojen ja suoratoistopalveluiden saralla ovat tietysti vakiintuneet suomalaisten kulutustottumuksiin hyvin vahvasti, eikä eurooppalaisia vaihtoehtoja ole välttämättä saatavilla, Matinvesi-Bassett näkee.
Kyselyn yhteydessä mainittiin esimerkkeinä yhdysvaltalaisista brändeistä Amazon, Apple, Coca-Cola, Whirlpool, Harley-Davidson ja Tesla.
Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 20.-23. maaliskuuta 2025. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18–75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.
Lue myös: Foodoralle useita huomautuksia lainvastaisista käytännöistä
Lue myös: Joka neljäs on talousahdingossa - yksi syy ylitse muiden
Lähde: Hintaopas