Tämän takia lapsi kannattaa rohkaista musiikkiharrastuksen pariin!
Helsingin Musiikkimessuilla puhunut Huotilainen kertoi, että Muskari olisi tärkeää "tuleville lukihäiriöisille". Ongelmana on dosentin mukaan se, ettei etukäteen voi tietää, on lukihäiriö tulossa. Koulun tarjoama musiikinopetus on kaikille koululaisten aivoille hyvää "voiteluainetta": erityisesti niille, jotka eivät muuten harrasta musiikkia.
Musiikkiharrastus kehittää vieraan kielen kuullunymmärtämystä ja lausumista. Lisäksi motoriikka kehittyy ja tarkkaavaisuustaidot paranevat. Musiikkiharrastus tukee myös minäkuvan ja itseilmaisun vahvistumista.
Musiikin harrastaminen, erityisesti yhteissoitto ja -laulu, muokkaavat lapsen tarkkaavaisuuden säätelyn kykyjä. Musiikki aktivoi lapsen aivoja laajalti, koska se vaikuttaa myös syviin aivojen osiin. Musiikkitoimintaan osallistuneet lapset havaitsevat jopa tutun laulun päättyvän väärin, vaikka epävireisyys olisikin pieni.