Selvitys paljastaa: Kuluttajat tottuneet jo ilmaiseen musiikkiin
- Nuoret kuluttajat ovat enemmän tottuneet käyttämään digitaalisia jakelumuotoja. Siinä mielessä vastaus on, että musiikin tai levyn ostaminen ei ole enää niin mielekästä, sanoo Turun Kauppakorkeakoulun tutkija Veijo Pönni Ylen sivuilla.
Digibisneksen kasvu on pakottanut levy-yhtiöt muuttamaan toimintaansa. Yksi toiminnan muuttamiseen pakottava taho on ruotsalainen musiikkipalvelu Spotify. Käyttäjille tarjotaan rajattomasti musiikkia ilmaiseksi tai pientä korvausta vastaan.
Kun kuluttajat tahtovat musiikkia ilmaiseksi ja perinteinen levymyynti kuihtuu, yritysten on kehitettävä entistä kiivaammin uusia keinoja myydä tuotteitaan. Yritykset ovatkin alkaneet keskittyä yksittäisiin kappaleisiin.
Tällä hetkellä esimerkiksi Nokian Comes With Music ja Applen iTunes hamuavat yksittäisillä biiseillä kuluttajien korviin.