Kuva: Juuli Aschan Sveins / MTV

Muodin huipulle -kilpailija Pinja Antikainen tekee zero waste -vaatteita: "Ihmisten käytös on muuttunut"

16.01.2024 21:15 - Minttu Tikkanen / minttu.tikkanen@bauermedia.fi

Pinja Antikainen uskoo, että kestävien vaatteiden kalliimpi hinta voi yhä vaikuttaa negatiivisesti kuluttajien ostopäätöksiin.

Uudella Muodin huipulle -kaudella kilpaileva Pinja Antikainen toivoisi näkevänsä muutoksen muotiteollisuudessa. Ihmiset tuskin koskaan lakkaavat pukeutumasta tai ostamasta vaatteita, mutta uusia ratkaisuja on pian löydettävä, sillä maailma hukkuu jo nyt pikamuotiin.

Antikainen suhtautuu myös omaan unelma-ammattiinsa ristiriitaisin tuntein. Hän haluaa muotisuunnittelijana suunnitella koko ajan uusia vaatteita, vaikka muoti on yksi maailman suurimmista saastuttajista. Hän löytää kuitenkin myös toivoa ja mielenrauhaa suunnitellessaan zero waste -vaatteita eli vaatteita, joiden valmistuksesta ei tule lainkaan jätettä.

- Kyllä se vähän tuo ristiriitaa, mutta jos siellä on jokin ekologisempi puoli, se tuo rauhaa suunnitteluun. Meidän on aika muuttaa tätä prosessia ja sehän on koko ajan ollut muutoksessa, Antikainen kuvailee Voice.fi:n haastattelussa.

Hän näkee valoisana käänteenä senkin, että nykyisin kuluttajilla on jo enemmän kiinnostusta vaatteen ekologisuuteen ja kestävyyteen. Ekologisen valinnan tiellä seisoo kuitenkin yhä usein raha.

- Ihmisten käytös on muuttunut sen suhteen, että mennään kierrätyksen puolelle, mutta kalliit ovat vaatteet, jos haluaa sitä kestävyyttä. Siinä pitää itse tehdä ratkaisu, että miten budjetoi, koska hintavampi, mutta hyvin teetetty vaate kestää pidempään kuin pikamuoti. Uskon, että rahakysymys painaa vielä, että muutoksissa kestää ja mennään hitaammin eteenpäin, Antikainen pohtii.

Alta tai Podplaysta voit kuunnella koko haastattelun, jossa Antikainen kertoo muun muassa erikoisen paikan, josta ammentaa inspiraatiota töihinsä. 

Tällä hetkellä työssään Antikainen tasapainoilee oman luovan tyylinsä ja zero waste -periaatteen toteuttamisen yhdistämisessä asiakkaiden tilauksiin. 

- Musta tuntuu, että mulla on kaksi tyyliä. Toinen on tosi taiteellinen ja elävä, jossa saan tehdä zero wastea ja katsoa, mihin se mallinuken päällä muotoutuu. Toinen on asiakaslähtöisempi, toteutan jos asiakas lähestyy mua. 

Kilpailu on niin kovaa, ettei kameroiden läsnäoloa edes muista

Pian televisiossa käynnistyvään Muodin huipulle -kilpailuun Antikainen lähti rennoin mielin, mutta kertoo, että tekisi nyt joitain asioita toisin, jos voisi.

- Ehkä lähestyisin eri tavalla. Kun yleensä tulee tehtävä ja tarraudut suoraan ensimmäisiin ideoihin, niin ehkä miettisin kaksi kertaa, Antikainen kuvailee.

Antikainen kertoo, että jännittää yleensä vasta jälkikäteen, mitä tulikaan tehtyä. Kilpailusta jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen, miten lahjakkaassa ja inspiroivassa seurassa vaatteita sai ohjelmassa suunnitella.

- Insipiroivia ja tosi hienoja suunnittelijoita sain tavata sillä matkalla, ehkä se on se päällimmäinen asia. 

Kilpailun mukanaan tuomaa julkisuutta Antikainen ei ole ehtinyt kummemmin ajatella. Ohjelman kuvauksissa keskittyminen tehtäviin on niin tiivistä, ettei kameroiden läsnäoloa suurimman osan ajasta edes muista.

- Siinä ei oikeastaan huomaa niitä kameroita. Se vie sut suoraan siihen työhön ja sulla on niin rajattu aika, että et kerkeä miettimäänkään, mitä ulkopuolella tapahtuu, Antikainen nauraa.

Uuden kauden voittaja ei ole vielä selvillä, sillä finaali kuvataan vasta muutaman viikon kuluttua. Kävipä kilpailussa miten tahansa, Antikainen kuitenkin tietää tähtäävänsä muotibisnekseen joka tapauksessa. Erityisesti häntä kiinnostavat oman yrityksen kautta työskentely ja ulkomaille pyrkiminen.

- Kyllä mä suunnittelijaksi ja oman firman jossain kohtaa haluan, mutta musta tuntuu, että tarvitsen vielä (päästä) oppipojaksi jonnekin. Ulkomaat mua kiinnostavat tosi paljon. 

Lue myös: Muodin huipulle oli Reetta Hellgrenin unelma 10 vuotta - nyt hän on yksi uuden kauden kilpailijoista

Lue myös: Muodin huipulle alkaa: Tässä ovat uuden kauden kilpailijat

Voice.fi, Podplay, Radio Nova ja Iskelmä kuuluvat Bauer Mediaan.

Kilpailut

Uusimmat